Studie: Viktigt mäta andra saker än produktivitet

Ledarskap Tre av fyra företagsledare vill hitta ett bättre sätt att mäta andra prestationer av medarbetare än produktivitet. Det visar en nu undersökning av Deloitte.

Studie: Viktigt mäta andra saker än produktivitet
Foto: Adobe Stock / Deloitte

Deloittes globala studie ”2024 Global Human Capital Trends – Thriving beyond boundaries: Human performance in a boundaryless world”

Den stora övergripande trenden är fortsatt de förändringar som förstärktes under pandemin med mer flexibla arbetsmodeller.

– I och med detta skifte blir arbetets natur och resultat allt viktigare, vilket innebär att ledare behöver utveckla sina metoder för att utvärdera arbetet, säger Josefine Heldeborn, partner på Deloitte i ett pressmeddelande.

När fler jobbar på distans eller i hybrida miljöer så har många organisationer börjat utveckla sina metoder för att mäta prestation – strax över hälften av verksamheterna i studien uppger att nyligen inlett det arbetet.

– Organisationer har tillgång till mer data än någonsin tidigare, men risken är att man fastnar i att följa aktiviteter snarare än resultaten och värdet de ger. Samtidigt blir traditionella produktivitetsmått som antalet arbetade timmar och mängden tid man lägger på en uppgift mindre relevanta, säger Josefine Heldeborn.

Hon tror att bättre strategiska metoder som ger mätning som visar på värdeskapandet också leder till mer förtroende både för ledare och medarbetare.

– Att införa metoder för att mäta prestation som speglar de anställdas verklighet som den ser ut idag kommer att främja den mänskliga hållbarheten, vilket i sin tur kommer hjälpa organisationen framåt, säger Josefine Heldeborn.

Se undersökningen här.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.