Ledarskapssatsning ska öka kundorienteringen

Förbättringsarbete Ökad kundorientering, mer samspel mellan interna och externa aktörer samt bättre förmåga att nyttja nya situationer och utmaningar att utveckla verksamheten. Det är syftet med den ledarskapssatsning som Upplands Väsby gör.

Upplands Väsby kommun har de senaste åren genomgått en stor förändring som bland annat innebär att välfärdstjänster levereras av flera olika aktörer och en omorganisation med nya roller och ansvar. Det har också handlat om hur kommunen samspelar med de aktörer som levererar tjänsterna.

För att hantera detta och förbättra arbetet lanserade kommunen i mars ledarskapssatsningen Växthuset med syfte att bygga en gemensam ledarkultur. Växthuset genomförs i form av fem tvådagarskonferenser och i utbildningen ingår även två internationella studieresor med syfte att vidga perspektiven. Utbildningen innehåller flera teman, bland annat ungt ledarskap, destruktivt ledarskap och mångkulturellt ledarskap.

Målet är att öka kundorienteringen i kommunen och att förbättra samarbetet mellan interna och externa aktörer och att hitta nya sätt att jobba och bryta invanda mönster. Ett chefnätverk kommer att bildas för erfarenhetsutbyte.

– Växthuset är ett sätt att visa hur viktigt ledarskapet är för att nå de resultat vi vill och det ökar också våra möjligheter att attrahera den kompetens som vi kommer att behöva på många områden framöver, säger Torgny Hagelin, personaldirektör i Upplands Väsby kommun.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.