Årets vinnare är Linn Borneskog, förstelärare i årskurs 4–6 på Värner Rydénskolan i Malmö.
– Det här känns såklart väldigt roligt. Jag känner mig ödmjuk inför det här priset, säger hon när Kvalitetsmagasinet når henne.
Förälskade sig i yrket
Linn Borneskog är statsvetare i grunden och undervisar nu i svenska och samhällsorienterande ämnen. Hennes lärarkarriär började med att hon hoppade in som vikarie och arbetade som obehörig lärare under ett par år.
– Jag insåg då att jag dels faktiskt är bra på att undervisa, dels hur roligt jag tycker att det här yrket är. Särskilt att undervisa mellanstadieelever, det är händelserika årskullar.
Vad tycker du utgör god undervisningskvalitet?
– Det handlar om att skapa en lärandemiljö där eleverna lär sig och vill tillämpa det de lär sig. För att lyckas med det behöver man utgå från tydliga lärandemål så att alla elever vet vad som förväntas av dem.
Och när den biten sitter?
– Då ska undervisningen vara varierad, strukturerad, och differentierad. För alla elever lär sig på olika sätt. På den skolan som jag arbetar på handlar det också om att arbeta språkfokuserat, alltså att hjälpa eleverna att omvandla ett vardagsspråk till ett skolspråk och ämnesspråk.
Vad skulle du råda någon som överväger att bli lärare, men som kanske tvekar?
– Om man har en längtan efter att bli lärare ska man helt enkelt bara se till att bli det. Jag tycker verkligen att det ska finnas en stolthet i att vara lärare, för det är ett så pass ansvarsfullt yrke.
Ett ärofyllt pris
Mottagaren av Pennsvärdet tilldelas ett stipendium på 25 000 kronor tillsammans med silverbroschen ”Pennsvärdet” som är skapad av formgivaren Aviva Scheiman. I år delas Pennsvärdet ut för sjunde året i rad, och kommer denna gång att delas ut av skolminister Lotta Edholm vid en ceremoni den 8 oktober.
Ur juryns motivering:
”Linns undervisning genomsyras av tillit till varje elevs förmåga och högt ställda förväntningar utifrån varje enskild individs förutsättningar. Med kraft och kunskap stärker och utvecklar hon sina elevers vardagsspråk, skolspråk och ämnesspråk, både i och utanför klassrummet.”
publicerad 27 september 2024
av
Ellinor Gotby Eriksson