Matris visar vägen till rätt nyckeltal

Forskning Genom att använda nyckeltal kan företag mäta och säkerställa kvaliteten i sina försörjningskedjor. Nu har en forskare i Halmstad utvecklat en matris som gör det lättare att ta fram egna relevanta nyckeltal.

Matris visar vägen till rätt nyckeltal
Shutterstock

I den nya upplagan av Iso 9001 ställs tuffare krav på att företagen ska mäta sina processer med hjälp av nyckeltal. Aron Chibba vid Högskolan i Halmstad har i sin forskning tittat närmare på hur tillverkande företag kan identifiera egna relevanta nyckeltal – Key Performance Indicators (KPI:er). I sin avhandling om kvalitetssäkring i tillverkningsföretag presenterar han en matris som innebär att företag på ett enkelt sätt kan mäta kvaliteten i försörjningskedjan, få svar på hur väl de presterar och vilka mål som bör sättas upp för verksamheten.

– Med hjälp av matrisen kan företag identifiera egna relevanta nyckeltal i olika situationer i försörjningskedjan, vilket hjälper dem att få kontroll på hela sin försörjningskedja, från start till mål i produktionen. Det du inte kan mäta, blir svårare att förbättra, säger Aron Chibba.

Nyckeltal är dock inte en gång för alla givna. Det behöver ses över och omprövas med jämna mellanrum.

– KPI-matrisen och de nyckeltal som ett företag identifierar bör utvärderas minst en gång per år för att säkerställa relevansen i dem. Nyckeltal måste kunna justeras eller bytas ut om det sker förändringar i försörjningskedjan, om företaget går in i en ny marknad, ändrar produktlinje eller byter leverantörer, säger Aron Chibba.

Fakta: Prestandaindikatorer

I sin forskning har Aron Chibba studerat väletablerade, multinationella tillverkningsföretag och hur dessa arbetar med kvalitetssäkring i sina försörjningskedjor. Ur detta mynnade ett förslag till en förbättringsmodell för tillverkande företag som vägledning för att mäta och förbättra kvalitetsprestandan i olika försörjningskedjor, både uppströms (det vill säga i relation till leverantörer) och nedströms (i relation till kund).

Förbättringsmodellen ledde i sin tur fram till en KPI-matris, ett verktyg som hjälper företag att övervaka och spåra prestandaindikatorer i försörjningskedjan. Tidigare forskning inom området visar att det har saknats en forskningsmodell som berör hela försörjningskedjan, från leverantören till kunden och som inkluderar alla interna processer i företaget.

Kunskapsmaterial

Bloggar

Böcker

Karriär

Ledare

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.