Rapport: Storbolagen satsar på innovation igen

Innovation Återigen prioriteras innovation högt av storbolag, trots global ekonomisk osäkerhet. Det visar en ny rapport från Boston Consulting Group (BCG).

Rapport: Storbolagen satsar på innovation igen

Rapporten ”Reaching New Heights in Uncertain Times” bygger på en enkätundersökning med över 1 000 globala storbolag. Undersökningen genomförs årligen, och i år har BCG kommit fram till att intresset för innovation återupptagits efter år av lägre prioritet på grund av Coronapandemin. Åtta av tio ser innovation som en av deras topp tre prioriteringar. En tredjedel av alla svarande ser innovation som den allra viktigaste prioriteringen.

– Kopplingen mellan innovation, tillväxt och marknadsfördelar är starkare än någonsin. Företag som både prioriterar innovation och vågar göra nya satsningar, kommer fortsätta att öka sin ledarposition på marknaden och se växande avkastning på sina investeringar, säger Justin Manly, partner och delägare på BCG, i ett pressmeddelande.

Investeringar i AI överstiger annan teknologi 

Artificiell intelligens (AI) ökar snabbt möjligheterna för vad som är möjligt för företagens innovation, detta avspeglas också i företagens investeringsnivå: 61 procent av företagen investerar i AI och maskininlärning under 2023. Det är 15 procent mer än i robotteknologi och processautomatisering, den teknologi som respondenterna rankade som näst mest intressant att investera i. 

Samtidigt visar resultatet att även om 83 procent av företagen i undersökningen systematiskt har implementerat AI för att driva innovation i ett eller fler fall, har bara 45 procent lyckats överföra detta till påverkan på verksamheten i stort.  

De företag som fullt ut nyttjar AI är också ledande i idégenerering. Dessa företag skapar fem gånger fler idéer och lyckas överföra detta till dubbelt så många marknadsdugliga produkter.    

– De företag som lyckas bäst med innovation är de som lyckas skapa självskapade cykler för det. AI är ett lysande exempel på detta – ju fler idéer man matar in desto större chanser att lyckas skapa faktiska innovationer. Att använda AI i innovationsarbetet ökar också antalet idéer som skapas. När innovationscykeln väl har startat genererar den sin egen drivkraft vilket ger transformativa konkurrensfördelar, säger Michael Ringel, partner och delägare i BCG, i ett pressmeddelande.

Läs hela rapporten här.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.