Så funkar SIQ:s nya AI-verktyg

Kvalitetsutveckling Kommuner bjöds in att testa SIQ:s nya AI-verktyg efter en rapport från Svensk Handel, som ⁠Kvalitetsmagasinet tidigare rapporterat om.
 – Intresset har varit stort, enligt Anders Fundin, forskningsledare på SIQ.

Så funkar SIQ:s nya AI-verktyg
Foto: Adobe Stock / SIQ

Sveriges kommuner kan frigöra över 90 miljarder kronor genom bättre nyttjande av resurser, skriver Svensk Handel i ny rapport. Därför gick Institutet för kvalitetsutveckling, SIQ, ut med ett erbjudande till 29 kommuner att testa deras AI-verktyg Ainsikt för effektivisering och förbättring av verksamheter gratis. Just nu använder 12 kommuner det nya verktyget aktivt.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Anders Fundin på SIQ svarar på fem frågor om verktyget.

Varför erbjuder ni kommuner ert nya AI-verktyg för verksamhetsförbättring?

– I ljuset av den geopolitiska osäkerhet som råder och den snabbföränderliga värld vi lever i händer det många förändringar i verksamheter som gör att de behöver snabbt stöd. Man kanske inte har tid att gå en längre utbildning i SIQ Managementmodell utan man behöver stöd här och nu. Därför vill vi erbjuda vårt AI-verktyg för att verksamheter snabbt ska kunna få hjälp att ställa om och förbättra den egna organisationen.

Anders Fundin, forskningsledare, SIQ.

Hur fungerar verktyget?

– Verktyget baseras på SIQ Managementmodell, som är en forskningsbaserad excellencemodell som kännetecknar verksamheter som fungerar bra, som har hållbara arbetssätt som fungerar och som driver resultat som är hållbara över tid. Man kan chatta och ställa frågor i verktyget och utvärdera sin egen verksamhet, så får man en värdering med styrkor och förbättringsförslag utifrån excellencemodellen, med poäng från 0 till 1000.

Hur gynnas verksamheter av verktyget?

– Om man laddar upp  en verksamhetsbeskrivning i verktyget ger den en utvärdering av verksamheten och ger konkreta förbättringstips utifrån olika områden. Modellen lägger stort värde på hållbarhet och kvalitetskulturen och verksamheter kan få förbättringsförslag på hur man arbetar för att exempelvis involvera kunder och intressenter i sitt utvecklingsarbete, till exempel.

Hur länge har ni arbetat med att ta fram verktyget?

– Drygt ett halvår har vi arbetat med att utveckla verktyget, tillsammans med Centiro Solutions.

Kan alla typer av verksamheter använda verktyget?

– Modellen är icke föreskrivande så den fungerar bra att använda inom alla typer av verksamheter och används av både regioner, privata företag och kommuner.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste