Thomas Strandberg anställdes i juni som Senior Innovation Manager hos både AI Sweden och Innovation Skåne. Han beskriver sin start som ett dopp i kallt vatten.
– Jag hann bara jobba en månad innan semestern, men redan under den tiden drog vi igång fler superspännande projekt, berättar han med ett skratt.
Att Region Skåne satsar på AI finns det många bevis för redan. Innovation Skåne fungerar som katalysator och ska enligt Thomas Strandberg säkra att idéer blir implementerade, testade och uppskalade.
Stjäl tusentals timmar
Den mest uppenbara vinsten han räknar upp finns i att minska vårdpersonalens administrativa börda. Handpåläggning av schemaläggning, rapportering och triagering stjäl tusentals timmar som kunde ägnas åt patienter.
– Att automatisera och kvalitetssäkra manuellt arbete är en vinst – inte bara i tid utan i arbetsglädje.
Innovation Skånes nylanserade regionala testbädd ger företag tillgång till både real- och syntetisk data. Syftet är att förkorta tiden från idé till implementerad lösning.
– Det som bromsar många startups är osäkerhet kring datasäkerhet och etik. I testbädden skapar vi en trygg miljö där de kan fokusera på funktion och kvalitet, förklarar Thomas Strandberg.
För regionen betyder det snabbare prototyper och fler bevisade case innan fullskalig upphandling.
Redo för acceleration
Även regionens andra stora område, kollektivtrafiken, är redo för acceleration.
Exempelvis genom AI-analys av kundinteraktioner – en metod Thomas Strandberg känner väl till från tidigare bolagsengagemang. Tänkbara kommande steg är prediktiva modeller som förutser rusningstoppar och väderkänsliga störningar.
Fakta
Så kommer du igång med AI-utveckling – fyra steg
- Starta små piloter direkt. Undvik att ”sitta på händerna” i väntan på en perfekt AI-strategi.
- Sätt hårda och mjuka KPI:er från dag 1. Effekten ska kunna räknas hem i kronor eller frigjord tid.
- Tydliga business case är nyckeln till beslutsstöd.
- Bygg tillsammans om marknaden saknar rätt verktyg. Kommuner och regioner kan koda egna lösningar och dela kostnaden. Utnyttja vibe-kodningsevent och hackaton-format.
– Kollektivtrafik är oväntat komplex. Du måste kombinera mänskliga beteenden, statistik och hårda fysiska ramar. Men med rätt data kan vi optimera flöden och göra det enklare för människor att lämna bilen hemma, säger han.
Vidgar vi bilden och tittar utanför Skåne så är Thomas Strandberg imponerad av att så många små kommuner rör sig snabbast i AI-utvecklingen.
– Många har helt släppt idén om att upphandla stora, färdiga system. Man vill bygga den funktionalitet man vill ha istället för att ta in en tredjepartslösning, men man gör det i samarbete med andra små kommuner, berättar Thomas Strandberg som har varit med om upphandlingar där kunden avstod samtliga anbud för att i stället utveckla inhouse.
– Det blir inte alltid billigare, men de får exakt vad de behöver – och lär sig massor på vägen, säger han.
Lärdomar i hur man utvecklar AI är nödvändig för det som är målet – ständiga förbättringar med hjälp av tekniken. Men lärdomar är dock inte alltid tillräckligt för att locka ledningens intresse – och få ett investeringsbeslut i den nya tekniken.
– Ledningen vill se ROI, punkt, säger Thomas Strandberg bestämt.
Därför är ett bra tips att etablera tydliga KPI:er före varje pilot: besparad tid, minskade omkostnader och förkortade behandlingstider. Eller ökade intäkter.
– Har du visat att sex månaders arbete frigör fem års nytta blir beslutet enklare för ledningen.