Så undviker du ledarskapsmissarna

Förbättringsarbete Det finns beteenden hos ledare som är avvecklande och andra som är utvecklande. Hur är du som ledare? Här är listan som gör att du kan undvika fallgroparna.

Ledarskapet har stor betydelse för hur en verksamhetsförändring ska landa, det konstaterade Thomas Lundström från Part Development under torsdagens Kvalitetsmagasinet Live. Att skapa trygghet och inte rädsla är grundläggande. Trygghet skapar innovativa och kreativa medarbetare, rädsla ger motsatt effekt och gör förändringar mycket svåra att genomföra. Som medarbetare måste man också känna sig trygg i att verksamhetens utvecklingsarbete inte leder till borteffektiviseringar, utan kanske snarare till nya arbetsuppgifter.

Som ledare finns det vissa beteenden som hjälper och andra som stjälper. Hur är du som ledare? Kika på listan nedan för att undvika fallgroparna.

Beteenden som chefen bör undvika:

  1. Ger alltid svaren
  2. Har alltid sista ordet
  3. Saknar tydliga regler
  4. Följer inga regelverk själv
  5. Bäst för mig
  6. Mina värderingar gäller
  7. Involverar inte
  8. Visar sällan tålamod
  9. Tränar inte
  10. Saknar förtroende
  11. Saknar respekt

Beteenden som skapar trygga medarbetare och triggar lust förändring:

  1. Ställer frågor
  2. Coachar fram lösning
  3. Ger alltid tydliga svar
  4. Följer regelverk
  5. Allas bästa råder
  6. Våra värderingar gäller
  7. Involverar alltid
  8. Visar tålamod
  9. Tränar och stödjer
  10. Har förtroende
  11. Visar respekt

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.