Självtillit avgörande för elevers matematikfärdigheter

Skola Elevers självuppfattning och självtillit i matematik spelar en avgörande roll för deras prestationer i ämnet. Det visar en ny avhandling från Göteborgs universitet.

Självtillit avgörande för elevers matematikfärdigheter
Foto: Stockadobe

Yi Ding är forskare på institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. I sin avhandling har hon undersökt hur självuppfattning och självtillit i matematik påverkar elevers prestationer, med utgångspunkt i data från PISA-undersökningarna 2003 och 2012.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Med självuppfattning menas en persons syn på sin generella förmåga inom ett område. Självtillit handlar om tilltron till sin förmåga att klara specifika uppgifter, till exempel ”jag kan lösa den här typen av matematikproblem”. Dings studie visar på tydliga könsskillnader hos eleverna inom dessa områden.

– I Sverige ser vi att pojkar tenderar att ha högre självuppfattning i matematik än flickor, även när flickornas faktiska prestationer är lika bra eller bättre. Vi ser också att socioekonomisk status har stor påverkan på både självuppfattning, självtillit och prestationer, särskilt i friskolor, säger hon.

Yi Ding konstaterar i studien att både föräldrar och lärare har stort inflytande på hur elever ser på sin matematiska förmåga.

– Lärare kan utveckla differentierade undervisningsstrategier som tar hänsyn till elevers olika nivåer av självuppfattning och självtillit. Det är viktigt att skapa en stödjande och positiv inlärningsmiljö där elever får möjlighet att reflektera över sina framsteg i ämnet, säger Yi Ding, och tillägger att föräldrar bäst kan stärka barnens självuppfattning och självtillit.

Yi Ding hoppas att resultaten kan leda till utbildningsreformer som motverkar stereotyper och fördomar som kan påverka elevers självuppfattning negativt.

Mer om studien

Avhandlingens titel: The self in the school context: Mathematics self-concept and self-efficacy  in PISA

• Självuppfattning (self-concept) handlar om hur en person ser på sin generella förmåga inom ett område, till exempel ”Jag är bra på matematik”

• Självtillit (Self-efficacy) handlar om tilltron till sin förmåga att klara specifika uppgifter, till exempel ”Jag kan lösa den här typen av matematikproblem: 2(x + 3) = (x + 3)(x − 3), eller hur mycket kostar ett par byxor efter 30% rabatt. ”

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste