nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Stiltje i 9001-världen

Antalet certifieringar enligt Iso 9001 minskade något under 2015, både i Sverige och globalt. Än så länge är det för tidigt för att se om nya versionen av standarden gett någon effekt.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Sedan tappet 2013 har utvecklingen av antalet Iso 9001-certifikat stått stilla, så även i år. Totalt utfärdades 1 033 936 certifikat i 201 länder, vilket är en minskning med 0,2 procent jämfört med året innan. Av dessa var 4 190 utfärdade i den nya versionen från 2015.

Det visar 2015 års statistik över antalet iso-certifikat världen över. Tidigare har stiltjen förklarats av att man inväntat den nya reviderade versionen av standarden och eftersom den blev klar i september 2015 är det än så länge för tidigt att se om den gett någon effekt.

Ökar mest gör Afrika, där antalet certifikat ökade med 19,8 procent jämfört med året innan. Flest certifikat finns det i Europa som står för 43,8 procent av världens alla Iso 9001-certifikat.

Det land som toppar listan över antalet certifikat är Kina, 292 559 stycken, följt av Italien med 132 870 och Tyskland med 52 995.

I Sverige hade 4 316 företag och organisationer certifierat sig enligt Iso 9001 vid årsskiftet 2015/16. Det är en minskning jämfört med föregående år då antalet certifieringar var 4 998.

Statistiken är insamlad från ackrediterade certifieringsorgan över hela världen och gäller för år 2015. Både certifieringar enligt den tidigare utgåvan av Iso 9001 från 2008, och den nya utgåvan från förra året är med i statistiken.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Digg är navet för offentlig digitalisering

Digitalisering handlar inte bara om ny teknik, utan minst lika mycket om förändringar av kultur och värderingar. Det menar Anna Eriksson, generaldirektör för den nya Myndigheten för digital förvaltning eller Digg som den populärt kallas.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Nu möter Iso 9001 framtidens krav

Som vi alla vet förändras världen runt omkring oss snabbare och snabbare, vilket gör att organisationer på ett helt annat sätt än tidigare måste omvärldsbevaka och anpassa sig till nya förhållande – så också ISO 9001 och övriga ISO-standarder.

Storbankerna utmanar med personlig service

Nischbankerna har fortsatt hög kundnöjdhet, men utmanas allt mer av de stora etablerade bankerna som stärker sin position genom en kombination av digitala tjänster och personlig service. Det visar årets kundundersökning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI om bolån, fastighetslån, privatlån och sparande.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.