Upplands Väsby kommun har bestämt sig för att satsa stort; kvaliteten i skolorna måste höjas. De politiska partierna är överens, liksom fristående och kommunala skolor, näringslivet och föräldrarna. Projektledare för Ett lärande Väsby, Inger Cronlund, ger bakgrunden.
– Vi har haft låga resultat under väldigt lång tid. Förra året när meritvärdena kom hamnade vi på sista plats i Stockholms län. Då bestämde man sig för att satsa på ett treårigt projekt. Men det här är inget som löses på tre år, det kommer att fortsätta, säger hon.
Uthållighet nyckeln
När nu de preliminära siffrorna för niornas slutbetyg våren 2014 har rapporterats in, höjer sig samtliga skolor i kommunen. Inger Cronlund tycker att vändningen är en positiv signal, men vill inte dra för stora växlar på att det är det relativt nystartade projektets förtjänst.
– Vi ska kraftsamla och är medvetna om att det kommer ta lång tid, men vi kommer att vara uthålliga i det vi gör. Det långsiktiga målet är att alla elever ska klara kunskapsmålen när de går ut nian.
Åtta delprojekt (se faktaruta uppe till höger) ingår i projektet. Delprojekten handlar bland annat om att få till effektivare ledningssystem och resultatuppföljning och att utveckla den digitala lärmiljön. Totalt är ett hundratal personer från olika håll delaktiga i projektgrupperna och ännu fler deltar i det dialogprojekt som är i full gång.
Öppna för kritik
I dialogprojektet har representanter från olika grupper med intresse i skolan bjudits in för att ge sina perspektiv: pedagoger, skolledare, elever, föräldrar, förtroendevalda och personer ur näringslivet.
– Det har varit mycket tankar och känslor, både positiva och negativa. Nästa steg är att bilda arbetsgrupper som tar diskussionerna vidare. Vi är transparenta och har lagt ut alla olika perspektiv som har kommit fram på vår webbplats.
Inger Cronlund tycker att det är modigt av politikerna att våga lyfta på alla stenar för att förbättra skolans kvalitet. Hon menar att det öppnar upp för ett brett engagemang i skolans framtid.