Svårt att hitta rätt medarbetare

Det är inte lätt att hitta rätt i rekryteringsdjungeln. Allt fler företag använder nu sociala medier för att hitta potentiella medarbetare, visar en undersökning.

Bakom undersökningen står Spotlight PR och SHL. 600 personal- och marknadschefer har fått ge sin bild av hur de arbetar med employer branding och sociala medier. Majoriteten av de tillfrågade företagen anser att det är en utmaning att hitta rätt medarbetare. Nästan hälften tror att det kommer att bli ännu svårare framöver. Sex av tio använder sociala medier för att attrahera framtida arbetstagare. Framför allt används det för att informera om arbetsgivaren och lyfta fram företagskulturen. Men också att hitta potentiella kandidater och skapa dialog med dem.

– I takt med att det blir svårare att hitta rätt talanger blir det allt viktigare att bygga sitt varumärke som arbetsgivare, och att synas där kandidaterna finns. Vi ser att det blir vanligare med rekryteringsbloggar, Facebooksidor och företagsnätverk via Linkedin. kommenterar Johan Wetterqvist, delägare på Spotlight PR.

Sociala medier används också i rekryteringskampanjer och det blir viktigare att tänka på sitt eget varumärke som arbetstagare. Enligt undersökningen har vart fjärde företag varit med om att medarbetare har pratat illa om dem i sociala medier.

– Världen där privatliv och arbetsliv var två helt skilda ting har vi lämnat bakom oss i sociala medier, konstaterar Helena Korduner på SHL.

Trots att sociala medier nyttjas allt mer har få företag konkreta planer med arbetet. Bara två av tio företag har satt upp mål för arbetet och vart fjärde företag bevakar inte vad som skrivs om dem .

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.