Tetra pak vill attackera förlusterna – låter medarbetarna ta ton

Förbättringsarbete För tio år sedan vann de Svenska Leanpriset, men Tetrapak nöjer sig inte utan fortsätter konsekvent att arbeta med ständiga förbättringar. Nyckeln till det ikoniska bolagets framgångar stavas medarbetarengagemang.

Tetra pak vill attackera förlusterna – låter medarbetarna ta ton
Sofia Gustavsson, kvalitet- och hållbarhetschef Tetrapak.

Tetra paks Sverige-site ligger på en gata som har namngetts efter grundaren själv; Ruben Rausings gata i Lund. Huvudbyggnaden i sig ser ut som en väldesignad tetra-förpackning, med flera oväntade hörn och vinklar. Utanför regnar det spåspik men inne i entrén får besökare ta del av en obligatorisk säkerhetsvideo, om hur man håller sig trygg inne på anläggningen. För säkerhet är ingenting som skojas bort hos ett av Sveriges mest ikoniska bolag, vars slogan är ”Protect what’s good”. Kanske bidrar bolagets omfattning till det rigorösa säkerhetstänket. Sedan starten i Lund år 1951 har Tetrapak växt till en gigant med över 23 000 anställda i 160 länder.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

År 2014 tilldelades Tetra pak Svenska Leanpriset för ett gediget förbättringsarbete där medarbetarnas delaktighet anses vara en självklarhet. Det är ett arbetssätt som bara har växt sig starkare det senaste decenniet – även om man inte använder begreppet Lean.

– Vi utgår sedan 25 år från WCM, det vill säga World Class Manufacturing. Inom Lean arbetar man med att ta bort onödiga processer som inte skapar värde för kunden medan man inom WCM använder tekniker för att säkra god produktkvalitet till en resonabel kostnad, säger Sofia Gustavsson, kvalitets- och hållbarhetschef på Tetra pak Sverige.

WCM bygger på ett antal pelare som fokuserar på olika områden. Varje pelare har specifika mål som stöttar den satta strategin, och som därför står och faller med varandra. En pelare handlar om inställningsstandarder, det vill säga att allt är ordentligt förberett inför att arbetet startar. Kvalitetspelaren reglerar förluster kopplat till produkten, övriga pelare utgår från bland annatoperatörsunderhåll, förebyggande underhåll och miljö- hälsa och säkerhet.

Operatörerna blir autonoma

Revisionen av WCM utförs av Japan institute of plant maintenance, som regelbundet åker ut till Tetrapaks anläggningar och bedömer vilken nivå varje anläggning har uppnått.

– Vi har olika mognadsgrad i våra olika länder och fabriker, men alla strävar ständigt efter att klättra högre och högre upp på den femgradiga skalan. När man slutligen hamnar på den högsta nivån är man en world class-fabrik, och vi har idag sex sådana fabriker. Det innebär också att man har lämnat över så mycket som möjligt till operatörerna – vilket egentligen är slutmålet, säger Sofia Gustavsson.

Sofia Gustavsson intill den första förpackningsmaskinen skapad av Ruben Rausing.

Fram till 2030 räknar Tetrapak med att lika många fabriker till har blivit world class men det går inte att i en handvändning klättra uppåt – för mellan varje bedömning måste anläggningen kunna visa på dokumenterade förbättringsåtgärder. Bolaget uppmuntrar fabrikerna att ta hjälp av varandra, och hämta inspiration och kunskap från de som har klättrat upp en nivå på stegen.

– Det finns ingen mening med att uppfinna förbättringar på nytt utan vi ser gärna att man delar med sig länder emellan. Det finns en stark kultur hos Tetra pak trots att vi finns på så många ställen, och jag tror att WCM är en bidragande faktor där.

Löpande feedback från kund

Strukturen stöttar kulturen alltså. En annan bidragande faktor kan vara att produkten länge har varit en självklarhet i hushåll världen över. Medarbetarna sätter en ära i att tillhöra Tetra pak-familjen. Hur tänker bolaget då kring kundfokus?

– Dels gör vi en årlig kundundersökning, men de resultaten hamnar oftast hos ledningen och hos de som tar fram långsiktiga strategier. Vi vill såklart också ha en mer direkt återkoppling, så varje gång vi gör en förändring i produkten – exempelvis ett nytt tryck – så skickar vi ut ett formulär till kunden och ber om feedback. Då får vi möjlighet att agera på synpunkterna löpande, världen över, säger Sofia Gustavsson.

För det handlar inte bara om möta kundens förväntan – utan också om att försöka överträffa den, förklarar hon. En av Tetra paks viktigaste hållpunkter är hållbarhetsaspekten.

När ledningsgruppen pratar om att ”protect what’s good” handlar det inte enbart om livsmedlet som finns inuti förpackningen – utan om hela kretsloppet kring produkten.

– Vi pratar om produkten, människan och planeten. Det handlar om att minska energianvändningen i fabrikerna, Co2-utsläppen, och vattenförbrukningen. Där har vi väldigt konkreta mål och en tydlig tidsplan. Men det handlar också om den sociala hållbarheten, säger Sofia Gustavsson.

Social hållbarhet ett huvudfokus

Medarbetarna ska hålla både mentalt och fysiskt, och trivas på arbetsplatsen. Därför erbjuds de gym-pass inne i träningslokaler i fabrikerna i Sverige. Det finns också en stark kultur av att fira framgångar i stort och smått, samt att systematiskt fortbilda medarbetarna.

– Det rör sig om allt från klimakterieföreläsningar till att öka medvetenheten kring mångfald och representation.

Bolaget är sprunget från en enorm innovationskraft, därför har nyfikenhet och högt i tak alltid uppmuntrats från ledningshåll, förklarar hon. Man får lov att misslyckas om det leder till ett lärande.

– För en tid sedan gick högsta ledningen ut och berättade om misstag som de själva hade gjort, helt enkelt för att skapa en lärandeorganisation. Det är ganska stort tänker jag, att vd:ar och direktörer för ett multinationellt företag går ut och berättar om saker som de har gjort fel, säger hon.

Sofia Gustavsson, kvalitets- och hållbarhetschef, Tetra pak.

Precis som att misstag och avvikelser inte ska sopas under mattan ska all annan form av kritik också samlas in, förklarar Sofia Gustavsson. Därför driver bolaget just nu en ”Speak up”-kampanj som går ut på att medarbetare anonymt kan lämna åsikter om situationer som behöver förändras – exempelvis larm om diskriminering av olika slag.

– Vi vill ha in data, massor av data, så vi vet var vi ska rikta resurserna. Tidigare fanns det en del lågt hängande frukter, men de har vi betat av. Nu ska vi växla upp och blir ännu mer proaktiva, säger hon, och tillägger:

– Det handlar om att hitta problemen innan de uppstår, och det gör man bäst genom att identifiera var i processerna god kvalitet uppstår. Jag tror att AI kommer bli väldigt användbart, nu när vi vill attackera våra avvikelser och förluster ännu mer kraftfullt.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste