Tredje gången gillt

Förbättringsarbete Tre år har de varit nominerade. Förra året fick de ett Erkännande för framgångsrik kvalitetsutveckling och nu står de som vinnare av Utmärkelsen Svensk Kvalitet.
– Det är fantastiskt kul, säger Marie Hagberg, miljö- och kvalitetsdirektör på MTR.

Tredje gången gillt

I november var det fem år sedan MTR tog över driften av Stockholms tunnelbana. I december samma år anställdes Marie Hagberg som miljö- och kvalitetschef. Hon konstaterar att det har varit en fartfylld resa från första dagen.

– Det har varit tuffa år, och det betyder väldigt mycket för oss att få den här utmärkelsen. Det har inte varit en enda dag i stiltje, säger hon.

Förändring från grunden

Marie Hagberg beskriver det som hänt under de fem åren som en förändring av verksamhetens DNA. Idag präglas kulturen av ett stort engagemang där alla tar ansvar och bidrar till förbättringsarbetet. Varje månad slår de nya rekord i sina mätningar, och när det gäller exempelvis punktlighet och renhet i tunnelbanan klarar de till och med de tuffaste oanmälda mätningarna.

Den största skillnaden jämfört med förra årets resultat är att medarbetarnöjdheten har skjutit i höjden, från 46 till 81 procent. Inom lokalvården ligger medarbetarnöjdheten på hela 99 procent.

– Det finns ett otroligt engagemang från medarbetarna. De är delaktiga i förbättringsarbetet och alla vet också att vår vision är att bli världens bästa tunnelbana, säger Marie Hagberg.

Fångar upp allas idéer

Alla medarbetare har gått tvådagarsutbildningen Vår gemensamma resa och spelat MTR-spelet, vilket innebär att de jobbat med bolagets kärnvärden och vad de innebär för dem var och en i olika situationer i vardagen. Centralt i verksamheten finns förbättringsförslagssystemet där medarbetarna på ett enkelt sätt kan lämna sina förbättringsförslag.

– Återkoppling och feedback är verkligen A och O för oss och det är viktigt att alla, även de som inte får igenom sitt förslag, får återkoppling.

Dessutom mäter de allt som går att mäta, även på individnivå. Det innebär att exempelvis varje tunnelbaneförare kan se statistik både över sin egen punktlighet och hur företaget som helhet förbättras. Att lyfta goda exempel samt ge medarbetare möjlighet att fördjupa sig i att lösa mer komplexa problem har också bidragit till ett ökat engagemang.

Planerar för kungligt besök

I skrivande stund pågår planeringen av ceremonien den 12 februari då Kungen kommer på besök för att dela ut utmärkelsen. Dessutom planerar de två tillfällen där de håller öppet hus för alla som vill ta del av deras kvalitetsarbete.

– Men det här är bara början. Vi har byggt upp en väldigt samspelt organisation där alla 3 000 medarbetare vet vart vi är på väg. Det gör att framtiden känns väldigt spännande, poängterar Marie Hagberg.

Vinnarna 2013: Glada Hudikgymnasiet i Hudiksvall och HSB Östergötland.

Läs om MTR:s förbättringsarbete i Kvalitetsmagasinet nr6.
Prenumerera
Köp digitalt lösnummer

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.