Det är alltså en aning komplext, minst sagt. Teorin betyder ju hårdraget att arbetsgivare behöver kartlägga varje medarbetares inställning och syfte med sitt jobb för att kunna avgöra vilken typ av feedback som får just hen att lyfta. En uppgift som inte är helt enkel med tanke på att få, förmodligen, är beredda att erkänna att jobbet ”bara” är ett nödvändigt ont.
Någonting som många chefer tycks tampas med är den våg av 90-talister som nu äntrar arbetsmarknaden. Spaltmeter har skrivits om den här nya generationen och deras omättliga bekräftelsebehov, något som sägs komma av en uppväxt med ständiga utvecklingssamtal, mentorprogram i skolan och curlande föräldrar. En generation som är beroende av ständig återkoppling och sägs bli fullkomligt kompasslös utan. Det är alltså de som är måltavlan för de här arbetsgivarna som nu lär sig om ”Feedback som igångsättare”.
Framtidsanalysföretaget Quattroporte har gjort en stor kartläggning av 90-talister. Den visar bland annat att generationen, vid sidan av sin bekräftelsetörst, är driftig, har en stark entreprenörsanda, är kreativa och lustdrivna.
Nya förutsättningar skapar nya utmaningar som i sin tur skapar en marknad för att erbjuda lösningar. Och kanske är den här så kallade ”modenycken” bara ett svar på en efterfrågan, en möjlighet att kapitalisera på ett identifierat problem.
I det här fallet två poler som försöker närma sig varandra. En generation chefer som växt upp i en anda av ”tystnaden tiger still”, där du som medarbetare kan utgå från att allt är i sin ordning så länge du inte hör motsatsen, och en generation nya arbetstagare som behöver höra att de är bra.
När man känner sig osäker lockar de enkla lösningarna. ”Så går du ner en miljon kilo på två veckor” säger löpsedlarna inför sommaren och trots att tipsen ofta är osunda, kanske till och med farliga, och knappast hållbara, så säljs mängder av lösnummer, och pulverdieter. Det återstår att se om hypen kring feedback kommer att ebba ut eller är kvar för att stanna. Men enas kan vi nog göra om att det är ett verktyg som är mer komplicerat än att användas som quick fix för ett snabbt resultat.
Läs också: Så påverkas vi av positiv feedback
publicerad 17 november 2015