– Många vill såklart minska sitt avtryck på planeten men de ser också att kunderna har en större efterfrågan gällande hållbarhetstänk. Det gäller även business-to-business. Man vill också vara en attraktiv arbetsgivare och förstår att hållbarhetsarbete kan locka till sig kompetens. Alla de här sakerna blir i det långa perspektivet en ekonomisk vinst, men redan på väldigt kort sikt kan energieffektivisering ge en ekonomisk vinst, säger Emma-Lee Björk, projektledare på Energikontoret Västernorrland.
Västernorrlands företag är redo att snabba på grön omställning
Hållbarhet
Energikontoret Västernorrland har genomfört en förstudie - Grön Energiomställning och effektivisering i företag (GREEN) för att kartlägga små och medelstora företag i länet som är i behov av, och mottagliga, för stöd i den gröna omställningen.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Förstudien delfinansieras av den Europeiska regionala utvecklingsfondens program React-EU med syfte att bidra till en grön, digital och resilient återhämtning av ekonomin efter Covid-19 pandemin, samt av statliga medel från anslag 1:1 Regionala utvecklingsåtgärder. Förstudien genomfördes mellan mars och november 2022 tillsammans med Region Jämtland Härjedalen.
Brist på information
Enligt resultatet behöver små och medelstora företag i Västernorrland både mer kunskapshöjande och finansiellt stöd från offentlig sektor för att möjliggöra den gröna omställningen. Främst handlar det om investeringar i mer effektiv teknik. Företagen upplever också att de inte nås av information från offentliga verksamheter i den utsträckning de önskar.
– Tid, kunskap och pengar är hinder som många identifierar. Att komma i gång med omställningen är ofta det svåraste. Företagarna har ju fullt upp med sin verksamhet som det är. Därför uttrycker många att de är i behov av någon form och stöd för att sätta i gång, säger Emma-Lee Björk.
Motiverad chef betydelsefullt
Resultatet från förstudien kommer att användas som underlag till framtida projekt och andra regionala insatser, för att på sikt minska företagens klimatpåverkan.
Finns det någon gemensam nämnare hos de företag som är mest mottagliga för stödet?
– Ja, att de har någon form av medvetenhet om att det de gör har en påverkan. Att det hamnar någonstans eller skapar ett avtryck. En annan gemensam nämnare är att de här företagen ofta har en driftig verksamhetsledare som är engagerad och vill se en utveckling. Vi hoppas att den typen av inställning kan ge ringar på vattnet.