nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

FOTO: Shutterstock

Var vänlig mot kunderna – också i den digitala världen

Att mer av affärsrelationerna sköts digitalt i dag gör inte att personliga relationer tappar i betydelse. Tvärt om. I en allt mer digitaliserad värld blir det ännu viktigare att bemöta kunderna bra för att stå dig i konkurrensen. Det menar Annmarie Palm, expert på Business behavior.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Att skapa förtroende handlar om hur vi uppför oss mot varandra, också i en digitaliserad värld, och det är fullt möjligt att ha personliga relationer även där, menar Annmarie Palm.

– Med ett ständigt fokus på gott Business behavior går det alldeles utmärkt att bygga upp hållbara relationer både internt och externt, även i den digitala världen. Men det svåraste brukar inte vara att starta upp personliga affärsrelationer, utan det är förmågan att underhålla och behålla relationerna som är den stora utmaningen, säger hon.

Men hon betonar också att trots att det kan kännas enklast att sköta affärskontakter digitalt så gäller det att inte glömma att också prata och träffas.

– Oavsett allt det praktiska som teknikutvecklingen för med sig så uppskattar ju många av oss fortfarande de gånger som vi lyckas få en personlig kontakt med exempelvis kundtjänster och säljande personal på nätet, säger Annmarie Palm.

Här är hennes tips för att bygga digitala hållbara affärsrelationer:

Var välkomnande digitalt
Först och främst, se till att ditt företag har byggt upp en genomtänkt, logisk och välkomnande ton i företagets digitala konversation med marknaden.

Svara alltid på tilltal
Se till att alltid svara när det kommer in förfrågningar, klagomål eller beröm.

Svara snabbt
Ingenting är så frustrerande som att gå och vänta på svar. I den digitala världen förväntar sig kunden att det ska gå snabbt att få ett svar.

Tack och förlåt
Var alltid noga med att tacka, och be om ursäkt när något blivit fel.

Våga vara personlig och överraska gärna
Att överraska kunden med ett personligt samtal brukar uppskattas och kan också leda till merförsäljning.

Läs fler artiklar från Kvalitetsmagasinet om kundbemötande:
Så bemöter du kunderna professionellt 
Uppför dig eller tappa affären 

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.