Catrin Brodins tre
framgångsfaktorer för förändring
1, Ha ett tydligt syfte och mål
En grundläggande faktor för att människor ska vilja vara med och bidra i förändringen är att de förstår varför den ska ske, att den är begriplig och betyder för mig som individ. Att förstå varför skapar mening och det driver motivation. Det är ledningsgruppen som har ansvar för att formulera syfte och mål.
Så kan du göra för att lyckas med tydligt syfte och mål:
- Utse en tydlig sponsor eller beställare av förändringen (från ledningsgruppen)
- Sponsorn är plogen för projektet som undanröjer hinder och skapar de bästa förutsättningarna för projektet. Sponsorn ska ha mandat att fatta beslut om vägval, resurser prioriteringar etc.
- Visualisera och kommunicera.
- Alldeles för ofta är kommunikationen undermålig och det är för mycket fokus på masskommunikation. Gör en intressentanalys i början. Då kan man anpassa och analysera kommunikationen och jobba aktivt med att anpassa kommunikationen till de olika målgrupperna.
- Jobba med att visualisera med enkla bilder och lite text. Bygg en story kring bilderna och upprepa budskapet många gånger i olika kanaler under förändringen.
2, Fokusera på människorna i förändringen
Att leda människor i förändring kräver mycket av ledarskapet.