Just nu talas det mycket om artificiell intelligens (AI) och maskininlärning (ML). OpenAI:s lansering av ChatGPT är förmodligen en starkt bidragande orsak. Helt plötsligt blev det uppenbart för gemene man att AI inte är science fiction, utan något som finns här och nu. Dessutom inser allt fler människor att utvecklingen inom AI går rysligt snabbt. Att hänga med är en nödvändighet om man inte ska bli totalt akterseglad.
AI är inte ett mål utan ett medel att bli bättre
Krönika Om en verksamhet ska lyckas med AI måste allt börja med ett tydligt syfte. Det skriver Lars Sörqvist, vd för Sandholm Associates.

Lars Sörqvist, vd för Sandholm Associates.
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Kvalitetsmagasinet premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Oroväckande är dock att många ledningsgrupper idag hanterar AI som ett mål. Man hävdar att verksamhetens ska bli ledande inom AI. Enorma resurser sätts av för AI-investeringar. Men vet man verkligen vad man vill uppnå med detta? Hur AI i praktiken kan hjälpa verksamheten att bli än mer framgångsrik. Jag har till och med mött en verksamhet, vilken startat en enhet och anställt individer som ska arbeta med AI, men som inte kunnat precisera vad detta ska leda till. Att investera i AI förefaller ofta ha blivit något av ett självändamål.
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


