Den viktigaste spelpjäsen i kundrelaterad ai stavas precis som vid all annan ai-användning data. För att besluten ska bli så välgrundade som möjligt och för att man ska kunna träna en modell så att den blir tillförlitlig behöver man stora mängder data, men man behöver också rättvisande data.
– Det spelar ingen roll om du har en kopiös mängd data om den inte är relevant. Slänger du exempelvis in felaktig representation av data i systemet blir det inte ett bra resultat i slutänden heller såklart. Om den historiska datan exempelvis har varit könsdiskriminerande så blir även resultaten det, säger Thomas Karlsson.
AI-lösningar i kundarbetet – möjligheter och fällor
Kundnöjdhet Allt fler företag försöker hitta innovativa sätt att stärka kundnöjdheten. Samtidigt ökar intresset för olika sorters ai-lösningar. Thomas Karlsson, rådgivare inom cx (kundupplevelse) på SAS Institute, tar fram ai-lösningar till en mängd olika aktörer som vill förbättra kundresan.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Personalisering är A och O
De största kundbehov som han har identifierat är behovet av att automatisera all den personalisering som måste göras.
– Vi arbetar mycket med personalisering kring budskap när vi skapar innehåll och det blir väldigt resurskrävande. Då vill man att systemet ska hjälpa till att testa olika budskap och förstå vilka erbjudanden som vi ska prioritera att få ut. Företagen förväntar sig den här typen av automatisering alltmer, säger han.


