SKI mäter nöjdheten på en skala på 0-100, där 60 och under indikerar att en bransch har stora utmaningar i att motivera kunderna att stanna kvar. Fjolårets SKI-rapport för dagligvaruhandeln visade på en ovanligt hög kundnöjdhet (70,9 på SKI:s index) medan årets siffror pekar i motsatt riktning. Kundnöjdheten sjunker med nästan fyra mätenheter till 67,0.
Dagligvaruhandeln tappar kraftigt i kundnöjdhet
Kundfokus För andra året i rad släpper Svenskt kvalitetsindex, SKI, sin branschstudie för dagligvaruhandeln. Fortsatt kraftigt stigande priser, bojkott och vinstdebatt. Det senaste året har föga förvånande fått kraftiga konsekvenser för kundnöjdheten. Här ser du exakt hur illa det är ställt.

Foto: Stockadobe
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Kvalitetsmagasinet premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
– Det är en tydlig nedgång. Dagligvaruhandeln tappar mark i en tid när konsumenternas tålamod börjar ta slut, säger Lovisa Svensson, projektledare på Svenskt Kvalitetsindex, i ett pressmeddelande.
4I1YgYEcbt8Otr1WVPjMMEbvjyB9LTXMjDbuURIrnRMFRrEvdfUSB7AFEjPDSOsufIYGrmUfy+0Op6zHPUC5r5I5u2JaAtQsXQY2nDs6a2MhCYhJ2kstFnRi1jqgXWEcbGpKagQH3EbF+qG2q5I14DGDpbMxpObrTL5YTPSyi1aSs0VmyqyAF7Cwz15kk9wNTUuAGO+UndIIgqaQckcKUngec+LUsFgSe7jFChvfCsxFbzF36xwRIz5tLKgHUQ8XF2xq1fwDF0PAZQJWkQzJktbEN2dRNkbwBwxMndHuLtUXa6sowJv/DIVCN4ZEIb7ngBNKaScu8kjuXgMqapIJ7PD7W3vGFd0nHbxutBGce2BRz5OPMQlQFuc0sHBrhEKmA0lWJyZOp6OU81CPgR7TmkdTY/wf/mQWHd3z4wSeHPSvGylSQuuldKCXNhrUBsQWGfe+pp50wkKPdXPxMAXkAjghVCS3u9Bv1Y6oPx9hKVVmKauKdzWovlZL1dDUWT5sclVh5ElPCJtHubP78m8QSMY0TWvaHhqa8KaNsp/Y1x3neSsrJsHCH7rmzx/mzLI3sn40miessFBtIkSSImxGBcblov1OUNr1c8lrHG0fNeVIRfBnA94YYOCONzLWFUVfn6QtZQzUO4pAMITci0RHHpuqi696tugEHbMRkB4DbAUasW3fq06Ygz0xdYkdG8hfMdSDpLnntZCFK8y12QvbVlmQxhN5AU6B0k9UBuvyZpvp6mYXGh+Fznd3PoOMYbglOP1VUDI/NTSpxYEbHIqViXZK1fo551Xzp1+q4DouwBVe3IvToO3YD/oCeJISAVw3coXS9QZxdW1jVbOjMBeqx5yxwlm1DyRUo5y1Pa6POjZbwQtOiRTsi0VdjDxT4mgckQk1rzwG2sE+87v2m1DFZ+sVrMWFfNBs9gtg1C5cZITlqeoVH7uRCkr/0O+zPrUq9QPgKsuLAftuJTclEx/5f+bDPJnDK8cllO8CuWoEIHHmJpuWEiJV70echCVKSaLE6DB/t+fyBbo7ID3C3HHBtZSiO5BCUWLFDQLmrS6ZQyoaG3gob9fXekCiXQDIiY6bFHooD2ho+EqcX2UKb0jsIDdQ62yP9IRHst0r2iCZdYLQ56rgdMule+TUgPS7VwzOtavhCwLcL7WUT+z2Y1eJ2Z0zN3LQMWWp2DEoHx0g3jp7z8Zq4tliEZvRzROKKsNRjmzS/u2NB15YhfHmTC8mPdsve1PwLdm8hJNWRHqlDehaFo68PM1X7XdwA+9iL5ju48vEj/lDHwVGXBS27vJ6/7M7Ev9j7fW/rtZErx0QfQ8l5kQoXVc+zD5RgahJG7KVdpOZOLb2GP7SEXL13T+NE5lGJsX0V08oNpFwN90t8PTpAVBTERV7UkVlwO7zuSz1OhkRxmoo/UsNyUvMx2T/lwTIiYNsM50vAS2s+P6n5B4n4Cj9YuThlBTDMNiBL7R4HrVhnpNtBKruTo4pscwAQjN0WGlBIBAHaTAGi+W8eUXFn/9DcKyevIrfwR96zdzk57uvI/pIMdf4S6mMfebjV+MN3v8TQqzlMDcdZLHA0klnMiX4ggHMoK41S400SjegNL3FplChIy+5XQxhuLG5z1C22hIGP02SxL8VX7V1941TCyWn2ALcEwuREGjrVvFsYWUuifamssld4sJ3/XV7GHuyBnVqWGrU/XiCE6V8uH4sgZ/89Lo4/yZu0zrLq7df2e4lS6GpiO0TOiopcb/BRH/Ng7vm/wJXNW8megXjkbpBW9bekzqYu6VB/17JvIe/IgJeDA3GZHYPoAXX/1XrsttGWGE+NRDx5jQoGPv8x31BEziWrLR4u0KYUDzg4+yWXGfFoBrLumObPaGac+c/cVRFwbB9NoXL2S/HpMLlW94LphQTH92xBHLV8Kw5PC4CMSoep4HwWOPCSuV6tlFJdLzrmL3qaTbv86MU546wNTTd2S9tqaqeW7H2afg+gXFt3jNxfO2Igw9HiEG4BzM1GL+vNMcJ1lQC0umB8h8sorH/OWhxtHIo0P27luiiMeGX7G9O24UEoAqTbaHQmhnBo0xYdo9NA2LTHCE9NH7HMac/OxR3Eti063MjnrgOyXh9zn9GlLkwJf/nwcyqDz1en+y5iQZRi697ZOAbjfItdbX1Xo04EhOoafmab3uK75HMhr3iG23p2kLmMxD7MntSSCURcGRkl54eEuQb84DWETwcIRPoPPQQjxUUStUGND9bB7HD43W4rVQK55VHFQcLDT2P3yapd17gC6g0KoVhvGk5cd/g50FpwKCDz+efQzgXKSyCAi7SQ+ddtjBHf5hjg2QmnbzsI8Q8LtIae8W0kbRhf/cVCOcE3G6uzaNIzgjZSbj7KFn+3r3tKKcv0ZUEX8gFievTzAHE4kSrb7btVxriJ4GHrl1ZYGwfJpZqkBRXEPvJW5tQ/GBJ6oY5C1e9LYUnK38XaAfLhoQFa0Gdv9a5eYtUFOLwuX0VrD6uqRbj9BhCO49CHKyoNaUfIJ3NkK3NLpAbx2OKUR5Y68WQ85knEk/hkNALlrEwSLJecLGEk4FdwP4Js6yXd251I4YMmkNdPJPZbFPiE7azCGtHKkQo/zbIlVzn33G2omguo5wH6IsAgWDbYfDA6b8C70R1KrNMXx4o1a5UE7CXPQasbxwPzw/vADDAXTUxkSlbcAkkxKgP+4lhjursjdzSrPiqPSyFjsDSLJA8IQILe6bHTN5HY2mUx4iq9UQznnYIwAM0xVCzR/BN0vWHSr9K2PY3jMlHkiz2H0wUcNTARJYVE9VIHrq+G6WQRH1JpWlNpiPpkfnWBZbr/k68Km5ebKB4N2T/WmVlXP1fvBsLKlEt7VGHIX/YtmYP1vU8J7Ao55VNhKNKXCZoOdJcKIaJOrKox638uDkhUamdTwuNuYvXFi3IuB7LAssmZSbtcKMkTP9c4oBZRoy/9GoJxygnlu7+sOZmwPaicbkl/uH0/ThulCwuEXjQchjXnnuClaMrMC8/9p39Ub8NTd9vWohVry8wMaJQwqZNpkvLHWp00sQ1LZ9GX1OoUjKzy/KXVDP+utdg+W1WOG1Gqn8Q89gZZipwhgQx6JpCjn8Wl4s9s2FZz2NePs1kKetcs+MLr71eeNQRiYMCr9pY+Ff4Lxf/+CIf2SLprcERvFf2ncy1ZtQr2nUAALmc//+FLu3pgRbEDSf7eDulmZbfHUvtEnVIdHsiWGLm7CMmeYu15KINJwko0EJldw3wQtR+CBfxg7miEIl0kHV5O1McX0gKrmtuCtZbFCuX3FOcV3Fp8N7GKiGPoE0M8vLgUoXNmFi7Aa2zEiXa/embAc6WIJ9Qo6feZVoiQejqH0j5c6IDoXqMDSofh6h4rHFKFith+ZeAJvYuCq4toU96aKnY/yqAM09JLVrTA4v0BDyJy2HgK0qtybKtsQd3yOzt363+fA3Yc1uyN05H6xQHpqKxPkjoHFVTUfPn/0bvF68QRroJCaDdQarn41dufRffFPM6urfbgpz94I04E1IPD9+htbTeRpgnKB9UsMuOuNRl72Kcuh8dhFM+mZmXxf1DEtKgL/HgRpvARBODD8UPPAQdD2sz5NDalo0iarVx5hlHZ05QNj7EIruUdj+l8HNqquDSPbzkIxxtOez2RjHvwbxvYh/3WHxD2qLXSyRsCN2SRq5ZXPtEZq6CBu7qOhMo3uiaS0QrqiPNOtPhMHTgneu92zIVRW7qRGTKYnP1YDjiLfmLCE6we/QxXJQ2Nk/PmJg4uEKwFqyxe67Ar96mNdYjRZgsOG0Qkk2hBlVv+r0Xx7cQ1TteCVODIRSfNIIbPOeLSwmxfNYIAnlJIGjb89Ho1HrEY93tfgxqa4DGCxb+IE0nNgbac1TdQInCRYFaa9E8quPi1cCwACT9zyPJJbBOIZWLGRTtv0BfZ41VPuGaT68DrLxNCal20Mtrva3gW8l/fLUCt5KTmbfDh8Y9aMOVNm5zAbapsBCOWiPWb6/+zJY1RlJd9ff1ZqN+r9s8YiFkAgrKb/xy8lGVPzPJhXzmFwEUj8vNDZ7xT1PUTgZn05VZtADJqwwPZoTKxyc/kYeOHaADpz8UJrHfVbfXRSmWLioyScUDj+jlQvb8FjnQnahLDOsUzX/5ye8FAX9zqjJBMo8G7eWVfboaSgv2ucPBQC3tBHj+gPb/yFjoDK8f0hC6cIrX21Ntvtm60koSHzn5wgRNU8JrMbt6dRmBW43nsZrOtmwOrttbnMNWfbPKhR7r8CFoBn55ZX/QLZ/VsPmurrA2ZcinlNBRlvkjaih8/hmlPwCnwJAjr/L7WknwzWz6zW1RcD3vxdW17YM9v6wd5+F/BobEC4wZRIwZZz7EC64vf0mRgdA94uCk+wnJJzwuiz1n+uj1NHP4TIrRQ0miF5xvT99Xm2QTra+0Ss/1zjXs65olyX3VGhmyGcZmp6ExT87NNajmjnec6shnQL4b5dzcLfbU0DK9ylwysZWXvWrFjAhMeP99rwAy3RDqAGkgyvZOoRK0ZiBL33tCdY7Hw3H4X5viRGvoFmT9G98cf9NhP+dok/cB2FtphmsGB9ZVkvpafg0wCXEJ4DGr1O8JiQ1+ta3UymfC/JxWUzr+CRUoOWL/Jr1kn6/GcRMQs5M+cNoCNDqJD+HFlLSOk5yVdD7+dMeQHKAu


