Han anser att många underskattar styrkan i en företagskultur medan vi överskattar kraften i olika förändringsverktyg. Det viktiga är dialogen och delaktigheten.
– Vi tror att organisationer är logiska och rationella, men de är tvärtom organiska o irrationella. Därför kan vi inte styra i detalj. Förändringar är processer, säger Jacob Hallencreutz.
Till att börja med behöver behovet av förändring presenteras och diskuteras, vilket problem är det som ska lösas? Det gäller också att klargöra vad som är målet och hur vi ska nå dit. Om det finns många oklarheter ägnar sig medarbetarna att fundera över dem. Det krävs också rätt förutsättningar för förändring, inte minst i form av tid.
– De slutsatser vi drar om en situation präglas av de tankemönster vi är inne i. Det är det limbiska systemet eller reptilhjärnan som styr 50 procent av våra tankar. Många organisationer har misslyckats för att de trott att de vetat vart de är på väg och vad kunderna vill ha, säger Jacob Hallencreutz.
Sedan är då frågan hur man ska få med alla medarbetare på tåget? Enligt Hallencreutz är risken stor att vi fokuserar för mycket på de motsträviga medarbetarna.
– Det låter hemskt att säga att vi ska strunta i de som inte vill, men vi får en snabbare beteendeförändring om vi satsar på de som faktiskt vill.
Fakta
Hallencreutz åtta riktlinjer:
1. Var föregångare som ledare2. Ange en tydlig riktning3. Översätt förändringsarbetet till mål och konkreta planer4. Håll en hög aktivitetsnivå, gör grejer.5. Gå ut i verkligheten och uppdatera dig6. Var uppriktig7. Pröva nya idéer8. Släpp fram de som har lätt för förändring
publicerad 17 februari 2016