Under 2017 registrerades 5 262 nya företag i Sverige av personer mellan 18 och 25 år. Det motsvarar en minskning med 8 procent jämfört med 2016. Det innebär också att den nedåtgående trenden för ungas nyföretagande håller i sig. Under 2016 gick antalet nyregistrerade företag bland personer mellan 18 och 25 år ner med 7 procent.
– Fyra av fem jobb skapas i små och medelstora företag. För att fler unga ska vilja och våga ta klivet att bli företagare måste trösklarna sänkas. Skolan måste också bli bättre på att utbilda i entreprenörskap. Alla gymnasieelever i Sverige borde därför få möjlighet att driva företag inom ramen för Ung Företagsamhet, säger Boo Gunnarson.
Vismas kartläggning visar också på en bred nedgång över i stort hela landet, närmare bestämt i 19 av 21 län. För den största minskningen svarar Kronoberg (- 30 procent), medan nyföretagandet ökar i Halland (+ 14 procent) och Gotland (+ 7 procent).
Av samtliga nyföretagare i den yngre åldersgruppen var 41 procent kvinnor och 59 procent män. Den mest populära branschen för unga företagare är artistisk verksamhet, som till exempel musik och teater. Andra populära områden är skönhetsvård, hårvård, programmering samt litterärt och konstnärligt skapande.