BK Häcken håller fast vid planen för långsiktiga framgångar

Göteborgsklubben BK Häcken, svenska mästare i fotboll 2022, har mot alla odds lyckats skapa långsiktiga framgångar – både på och utanför fotbollsplanen. Men att bygga en affärsmodell i en idrottsklubb skiljer sig inte nämnvärt från privata näringslivet, menar klubbchefen Marcus Jodin.
– Det handlar om att vara långsiktig och hålla fast vid sin plan – även om vissa enskilda år kan vara tuffa, säger han.

BK Häcken håller fast vid planen för långsiktiga framgångar
BK Häckens verksamhet består bland annat av evenemanget Gothia Cup, världens största ungdomsturnering i fotboll. Foto: BK Häcken

Bravida Arena, som är BK Häckens hemmaplan, har vaknat ur sin vinterdvala och så här års är det full aktivitet i och kring fotbollsplanen på Hisingen. Varje vecka används anläggningen av flera hundra spelare i olika åldrar – från knattar i sex-årsåldern till elitspelare.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

– Bara på ungdomssidan har vi 850 aktiva spelare. Samhällsengagemanget är en viktig del av vårt varumärke, framförallt för att attrahera företag som vill vara goda samhällsmedborgare, säger Marcus Jodin.

Marcus Bodin tillsammans med förre klubbchefen Dennis Andersson. Foto: BK Häcken

BK Häcken är i dag en av landets stora allsvenska fotbollsklubbar, men skiljer sig från de flesta andra på grund av sin relativt korta historik. Till skillnad från göteborgsklubbar som GAIS och IFK Göteborg, som har sekelgamla traditioner, är BK Häcken av betydligt senare datum.

Klubben bildades 1940 mitt under brinnande världskrig av några arbetare som spelade fotboll på rasterna. Namnet bestämdes först till BK Kick, men det visade sig snart vara upptaget och medlemmarna kom istället på idén att namnge klubben efter den kastanjehäck som omgav fotbollsplanen. De gulsvarta tröjorna var heller inget val utan helt enkelt de enda som sportaffären hade att erbjuda.

Tydlig affärsplan

Lista

BK Häckens framgångsrecept

  1. Håll fast vid den långsiktiga planen.
  2. Utnyttja framgångarna på fotbollsplanen.
  3. Återinvestera vinstmedlen i verksamheten.
  4. Värna om kontinuiteten på ledande poster.
  5. Ha ett aktivt samhällsengagemang.

Verksamheten har därefter gått både upp och ned med spel i olika divisioner, men står i dag på en solid grund tack vare en tydlig affärsplan och modeller för att bygga långsiktiga framgångar.

– Om någon frågat 2009 frågat om vi skulle bli en storklubb i allsvenskan skulle 100 procent svarat nej. Men nu har vi ändå lyckats rita om kartan, säger Marcus Jodin, som på den tiden arbetade som försäljnings- och marknadschef i klubben, och som tillträdde som klubbchef 2019.

BK Häcken verksamhet är numera formerad i två separata huvuddelar – fotboll och evenemang. I fotbollsverksamheten ingår bland annat det herrlag som i fjol vann Allsvenskan och damlaget som tog silver.

I evenemangsdelen ingår den kända ungdomsturneringen Gothia Cup, som är världens största ungdomsturnering i fotboll, tillika ett av världens största evenemang alla kategorier. Varje år deltar runt 1 700 lag från 80 nationer och spelar närmare 4 500 matcher. Vid sidan av den ingår även en innebandycup med samma namn samt handbollsturneringen Partille Cup, som arrangeras på uppdrag av handbollsklubben IK Sävehof.

Pandemin satte käppar i hjulet

2009 formades den strategi och målsättning som år från år gett BK Häcken nya framgångar både på och utanför fotbollsplanen.

– I tio år fanns ett starkt momentum som bidrog till att vi för varje år bröt nya barriärer. När jag tillträdde som klubbchef hade klubben tagit flera nya positioner och var betydligt längre fram än tidigare, förklarar Marcus Jodin.

2019 var också året då BK Häcken stod på topp med bland annat vinst i Svenska Cupen och rekordmånga deltagarna i Gothia Cup. Grunden var lagd och allt pekade på att 2020 skulle bli ett ännu bättre år, inte minst ekonomiskt.

Men så kom pandemin och satte effektivt käppar i hjulet för den positiva utvecklingen.

– Vi drabbades stenhårt. Under två år var vi tvungna att ställa in alla evenemang, vilket gav ett intäktsbortfall på 300 miljoner kronor, berättar Marcus Jodin.

Framåtblickande förändringsarbete

Men istället för att lamslås blev pandemin den tändande gnistan till ett ännu intensivare förändringsarbete under ledning av Marcus Jodin och övriga i ledningsgruppen.

– Det är lätt att i ett krisläge blir väldigt här-och-nu-fokuserad. Men vi bestämde oss för att titta framåt och lägga in en högre växel för att komma ännu bättre ut på andra sidan krisen, förklarar han.

BK Häcken har närmare 130 personer på lönelistan, varav ett 50-tal på tjänstemannasidan, och vikten av att lyfta blicken och bibehålla ett långsiktigt perspektiv var ett budskap som präntades in på alla nivåer.

– Alla jobbade otroligt hårt under pandemin för att skapa förutsättningar för långsiktiga framgångar. Detta i kombination med de statliga stöd som vi fick gav en enorm framdrift, säger Marcus Jodin.

Med facit i hand har det också gett resultat – såväl sportsligt som ekonomiskt. Sedan 2019 har omsättningen ökat från 180 miljoner kronor till 260 miljoner kronor förra året. Och allt pekar på att klubben kommer att nå 300 miljoner kronor under innevarande år.

Samband mellan fotboll och ekonomi

Enligt Marcus Jodin finns ett starkt samband mellan fotboll och ekonomi.

– Korrelationen är 97 procent, fastslår han. Den som vinner ligan flest gånger får också bäst ekonomi och vice versa. Ett stort fokus för mig har därför varit att få klubben att växa ekonomiskt för att på så sätt utveckla kärnverksamheten, säger han.

Det innebär också att man är noga med att inte lägga pengar på hög, utan att använda dem för att utveckla verksamheten och nå nya sportsliga framgångar.

– Som ideell förening ska vi inte sätta pengarna på ett bankkonto utan återinvestera dem i anläggningar, evenemang och spelare för att på så sätt bli ännu starkare. Enskilda år kan vara tuffa, men med en stark ekonomi i ryggen kan vi hålla fast vid den ursprungliga planen, betonar han.

Spelarförsäljningar ger miljoninkomster

I grund och botten är det inte så stor skillnad att bygga affärsmodeller i en idrottsklubb jämfört med ett företag inom privata näringslivet, menar Marcus Jodin. Den stora skillnaden är vad som bidrar till ett ekonomiskt positivt resultat och hur vinsterna sedan disponeras.

– I privata företag finns aktieägare som ställer krav på utdelning. Det gör det inte i en idrottsklubb. Här gäller det istället att ta hänsyn till flera olika intressentgrupper som medlemmar, supportrar och sponsorer, förklarar han.

En faktor som har stor betydelse för ekonomin är spelarförsäljningarna. För att kunna konkurrera med framförallt de stora Stockholms- och Malmöklubbarna gäller det att kunna utveckla och sälja spelare. Flera spelare har genom åren fostrats i BK Häcken för att sedan gå vidare till andra lag.

– Det har naturligtvis en avgörande betydelse på sista raden i bokslutet om en spelare säljs för 50 miljoner kronor i december eller januari, säger han.

Kvalificerat sig för Europaspel

Men det som långsiktigt har störst betydelse för ekonomin är ändå klubbens framgångar på fotbollsplanen. Att BK Häcken vann Allsvenskan i fjol har stor kommersiell betydelse.

– Ett guld ger i och för sig ingen omedelbar ekonomisk uppsida. Men det bidrar till att positionera vårt varumärke ännu starkare. Näringslivet får upp ögonen för oss, sponsorintäkterna blir större och publikintäkterna ökar. Det är en positiv spiral som kommer igång, förklarar han.

Guldet i Allsvenskan gör också att BK Häcken nu kvalificerat sig för spel i UEFA Champions League, som är den högsta fotbollsturneringen för klubblag i Europa och som arrangeras varje säsong.

– I Europaspel finns stora pengar att hämta. På herrsidan har Sverige en plats i UEFA Champions League och den är reserverad för oss tack vare vinsten i Allsvenskan. På damsidan är det tre klubbar som ska kvala in, varav BK Häcken är en av dem, säger Marcus Jodin.

Bibehåller kontinuiteten

Trots att stora delar av verksamheten sattes på paus under pandemin står BK Häcken i dag på en stabil grund. En av hemligheterna är också den kontinuitet som präglat klubben, menar han.

– Långsiktighet är en tyvärr en bristvara inom fotbollen. Tränare, sportchef, styrelse och tjänstemän – på de flesta ledande positioner har vi lyckats bibehålla kontinuitet. Det gör att vi är samspelta, slipper att ständigt starta om och kan hålla fast vid den ursprungliga planen, sammanfattar Marcus Jodin.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.