Vattenfalls trovärdighet inom miljöfrågor har aldrig varit lägre och företaget upplevs som det minst seriösa och trovärdiga bland elhandelsföretagen, vilket enligt SKI kan bero på satsningarna i tysk kolkraft samt Nuon-affären.
På privatsidan har OX2 Vindel det högsta kundnöjdhetsindexet och tar därmed över förstaplatsen från Luleå Energi.
Fördel att förknippas med miljö
Enligt SKI så har de elhandelsföretag som är mest tydliga med sitt erbjudande de nöjdaste kunderna oavsett om det är miljöprofil, lokal anknytning eller något annat. Att förknippas med en stark miljöprofil verkar dock vara en fördel, eftersom de kunder som förknippar sitt bolag med en stark miljöprofil är mer nöjda än övriga.
De elkunder som är aktiva och följer sin egen elanvändning är också nöjdare än andra. Dock är hälften av alla kunder fortfarande ointresserade av att vara aktiva på detta sätt.
Prata med kunderna
En intressant aspekt av årets SKI är att de flesta elkunder ofta blir kontaktade av andra företag, men sällan eller aldrig av sin egen leverantör. Detta trots att de elhandelsföretag som faktiskt jobbar med aktiv kontakt har nöjdare kunder.
– Årets SKI visar att det sannolikt skulle löna sig för alla elhandelsföretag att satsa mer resurser på att kommunicera med befintliga kunder och att profilera sig med andra värden än bara priset. Att vårda befintliga relationer lönar sig helt enkelt i form av nöjdare kunder som stannar kvar, kommenterar Malin Thorsén, projektledare för Ladda Sverige, ett flerårigt projekt som bland annat syftar till att kommunicera nyttan och värdet av el.
publicerad 18 december 2014