Fastighetsägarna om bristande kvalitetsarbete: ”Mycket oroväckande”

Kvalitetssäkringar Fastighetsbranschens kvalitetsarbete lämnar mer att önska. Mycket mer, om man frågar branschfolk.
– Det kostar samhället ofantligt mycket att åtgärda kvalitetsbristerna, säger Anna Thureson vid Fastighetsägarna.

Fastighetsägarna om bristande kvalitetsarbete: ”Mycket oroväckande”
Foto: Stockadobe

I förra veckan intervjuade Kvalitetsmagasinet en fastighetsstrateg som är bekymrad över vad han anser är ett utbrett problem inom fastighetsbranschen, nämligen ett ickeexisterande kvalitetsarbete i såväl bygg- som förvaltningsskedet – och inom både offentlig och privat sektor.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Anna Thureson är näringspolitisk expert på branschorganisationen Fastighetsägarna Sverige. Hon känner igen problembilden som den intervjuade fastighetsstrategen beskriver. 
– Boverkets senaste statistik visar att kostnaderna för bristande kvalitetsarbete i byggbranschen uppgår till drygt hundra miljarder kronor. Det är såklart en mycket oroväckande problematik, och vi på Fastighetsägarna välkomnar alla initiativ som kan bryta den utvecklingen, säger hon. 

Anna Thureson. Foto: Privat

Fastighetsägarna följer byggbranschen på nära håll och arbetar systematiskt med att granska de partavtal som görs inom fastighetsbranschen, och se till att de är rättssäkra och efterföljs. 
– Vi försöker därigenom säkra att det arbete som utförs är i enlighet med praxis och den lagstiftning som gäller för branschen. Det finns som sagt tydlig statistik på att det kostar samhället ofantligt mycket att åtgärda de kvalitetsbrister som uppstår, säger hon. 
 
Utöver att granska avtal arbetar Fastighetsägarna också med att utveckla och förvalta partsgemensamma avtal, samt lobbar för mer hållbara strategier. 
– Kvalitetsbrister är olyckliga var de än hamnar. När vi pratar om kvalitetsarbete i bygg- och förvaltning handlar det om insatser som måste ge hållbara och långsiktiga resultat, säger Anna Thureson. 

Ett annat vanligt problem är att bristen på lönsamhet riskerar att leda till att också nödvändiga renoveringar skjuts på framtiden, förklarar hon.  
–  Lönsamheten har halverats sedan 2016. Det är en följd av att intäkterna inte har hängt med i kostnadsutvecklingen. Det är mycket svårt för hyresvärdar att kompensera detta genom effektiviseringar. Risken är alltså stor att satsningar på underhåll skjuts på framtiden, säger hon och tillägger: 
– Om vi kan uppnå en rimlig kompensation för kostnadsutvecklingen och minimera antalet byggfel, har såklart alla inblandade allt att vinna på det. 

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.