Finalisten: ”Hoppas att tråden mellan kvalitet och hållbarhet stärks”

Årets Kvalitetsprofil Vem blir årets Kvalitetsprofil 2023? Maria Lundqvist är en av årets finalister.

Finalisten: ”Hoppas att tråden mellan kvalitet och hållbarhet stärks”
Foto: Adobe Stock/ Sigtunahem

Den här veckan presenteras årets fem finalister, utan inbördes ordning. Näst på tur är Maria Lundqvist, administrationsansvarig på AB Sigtunahem.

Sigtunahem är ett serviceföretag som äger och förvaltar 4 800 hyresrätter i Sigtuna kommun. Företaget är certifierat för miljö- och kvalitetsledning enligt ISO 14001 och ISO 9001, och Maria Lundqvist ansvarar för kvalitetsledningssystemet. Hon leder, utvecklar och inspirerar processägarna i förbättringsarbetet.

– Kort och gott hjälper jag företaget att leva upp till certifieringarna!

Enligt nomineringen är Maria Lundqvist alltid positiv och engagerar alla medarbetare i systematiskt förbättringsarbete. Hon samordnar alla processansvariga med glans och styr upp de externa och interna revisionerna på ett framgångsrikt sätt. Under det gångna året har hon dessutom lyckats få med sig alla medarbetare i ett projekt som handlar om att förnya intranätet. Tack vare henne struktureras arbetet på ett enkelt sätt.

Grattis! Hur firade du beskedet?

– Jag blev väldigt överraskad och glad. Det var verkligen inte väntat. Jag hade ingen aning om att jag hade blivit nominerad, men det är ett väldigt fint erkännande av både mig och Sigtunahem. Jag köpte också en champagneflaska som jag delade med min man när jag kom hem!

Varför nominerades du, tror du?

– Jag kan tänka mig att det beror på att jag brinner för kvalitetsledning, och för att få medarbetarna att gå ihop för att uppnå förbättringar. Man måste hitta energi i de avvikelser man upptäcker, så att vi hela tiden uppnår bättre kvalitet. Jag tycker det är viktigt att man har ordning och reda och struktur i sitt arbete, och att vi gör det som är bäst för våra kunder.

Vad är kvalitet för dig?

– Det handlar om att utvärdera arbetet för att se att det vi gör har rätt effekt. Allt går inte rätt jämnt, men det måste leda till förbättring. I vår bransch handlar det om att leverera det bästa möjliga gentemot våra hyresgäster, samtidigt som vi måste hitta balansen mellan vad de kan förvänta sig av oss. Det är ett ständigt pågående arbete.

Beskriv något du gjort på jobbet som du är stolt över!

– Det är inte alltid man reflekterar över det man gör, men nu senast ledde jag ett arbete mot att förnya vårt intranät så att vårt arbetssätt och våra processer hamnade i fokus, istället för avdelningarna. Jag fick med mig ledningen, och nu har vi implementerat det. Det har lett till att vi fått ut ledningssystemet hela vägen ut i organisationen. Hittills har det landat väl, vilket jag är stolt över.

Vad är din största utmaning på jobbet just nu?

– Vår styrelse har precis fattat beslut om våra mål nästa år, så nu är det hektiska tider med att få ihop budgetar och processer, och nu är det många som behöver stöd. Men jag pallar trycket!

Om du tittar fem år framåt – Vilket kvalitetsarbete hoppas du ha åstadkommit då?

– Jag hoppas nog att den röda tråden mellan kvalitet och hållbarhet har stärkts. Det behöver bli ännu tydligare, även om vi kommit en bra bit på vägen. Vi måste öka förståelsen, för kraven ökar vad gäller exempelvis redovisning. Tills dess hoppas jag att vi har spridit kunskap så att vi kan få med oss alla. Det är en utmaning, men jag tror att vi kommer komma väldigt långt på fem år.

Vilka värden skulle du vilja se mer eller mindre av i kvalitetsvärlden framöver?

– Jag tycker att man borde fokusera ännu mer på avvikelser och korrigerande åtgärder. Det tycker jag att man missar inom både offentlig och privat sektor, vilket kostar både pengar och resurser om man inte agerar på rätt sätt. Man agerar kortsiktigt när man med rätt analys mångar gånger hade kunnat hindra saker från att ske igen. Jag håller på att skriva en bok om det just nu, för jag tycker att det är jätteviktigt.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste