Svensk Kvalitetsindex har på uppdrag av SKL kartlagt kundnöjdheten för femton olika områden inom kommunernas och landstingens verksamheter. Kundnöjdheten baseras på tre specifika frågor; förväntningar; hur verksamheten förhåller sig till en perfekt situation samt upplevd service. Dessa svar vägs samman med andra svar i undersökningen för att ge en indexrating.
Bäst betyg inom sektorn får förskolan. Sjukvård, grund- och gymnasieskolan samt sophanteringen är andra områden som får goda betyg. De områden som rankas lägst är integration, information, socialtjänst och väghållning.
– Vi ser medborgarindexet som ett tredje steg i jämförelsearbetet för att utveckla kommuners och landstings service. Vi har rapporterna Öppna Jämförelser där resultaten inom skola, äldreomsorg och sjukvård granskas, vi använder SKI:s medarbetarindex för personalen inom sektorn och nu ett medborgarindex som mäter hur nöjda medborgarna är med den service de får, säger Håkan Sörman, vd på SKL, i en kommentar till rapporten.