Förskolan får bäst betyg i kundnöjdhetsmätning

Förskolan är bäst, sämst betyg får väghållningen. Det visar det medborgarindex som Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, för första gången låtit genomföra.

Svensk Kvalitetsindex har på uppdrag av SKL kartlagt kundnöjdheten för femton olika områden inom kommunernas och landstingens verksamheter. Kundnöjdheten baseras på tre specifika frågor; förväntningar; hur verksamheten förhåller sig till en perfekt situation samt upplevd service. Dessa svar vägs samman med andra svar i undersökningen för att ge en indexrating.

Bäst betyg inom sektorn får förskolan. Sjukvård, grund- och gymnasieskolan samt sophanteringen är andra områden som får goda betyg. De områden som rankas lägst är integration, information, socialtjänst och väghållning.

– Vi ser medborgarindexet som ett tredje steg i jämförelsearbetet för att utveckla kommuners och landstings service. Vi har rapporterna Öppna Jämförelser där resultaten inom skola, äldreomsorg och sjukvård granskas, vi använder SKI:s medarbetarindex för personalen inom sektorn och nu ett medborgarindex som mäter hur nöjda medborgarna är med den service de får, säger Håkan Sörman, vd på SKL, i en kommentar till rapporten.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.