Inom dagligvarubranschen toppar ICA kundnöjdhetsindex. I alla fall när SKI gjorde sina mätningar i november månad. Överhuvudtaget ger svenska folket sin dagligvarubutik en aning högre betyg i år jämfört med föregående år. Nöjdheten har dock sjunkit under en längre period och ligger nu just under genomsnittet för hela ekonomin från att tidigare ha varit en av topp-branscherna.
Hur diskussionerna kring hanteringen av kött har påverkat ICAs förtroende hos kunderna syns inte i denna undersökning. Fram till slutet av november hade de ett försprång när det gäller kundnöjdhet på drygt tre enheter före tvåan Axfood som i sin tur ligger 2,5 enheter bättre till än Coop. ICA hade då också en avsevärt starkare image (bild av sin kedja) i samhället än någon av de andra dagligvaruföretagen. Denna har bland annat byggts upp av att man kan erbjuda ett brett sortiment av varor med hög och jämn kvalitet. Här skiljer ICA ut sig från alla andra kedjor.
Flera av de fristående butikerna och kedjorna ligger över branschens genomsnitt. Bergendahls (med Citry Gross) toppar, medan gruppen Vi-handlarna ligger lågt i kundnöjdhet. Lidl uppvisar åter sjunkande nöjdhet efter en viss ökning föregående två år. Lidl har tillsammans med Netto de absolut sett lägsta nöjdhetstalen.
Apoteket har en fortsatt stark kundnöjdhet och överlag höga betyg i kundernas ögon. En klar majoritet av svenskarna föredrar en liberalisering av försäljningen av ”apoteksvaror”, medan endast ett fåtal ser problem i en sådan förändring.
Systembolaget ökar även i år sin nöjdhet efter raset 2003. Systembolagets image är fortfarande svag, men på väg upp. Prisvärdet har under de senaste åren förbättrats enligt kunderna.