Att det är dyrt att rekrytera fel vet alla, och därför väljer många rekryteringsfirma när det behövs ny kompetens. Men många väljer också att själva leta efter nya medarbetare – även när det gäller kompetenser som generellt är svåra att hitta. Johan Ekroth är headhunter på Plett Rekrytering och han råder de som själva vill söka personal att börja med att fråga sig vad man egentligen letar efter för kompetens.
Gör din egen headhunting
Human Resources Att få tag i kvalificerad personal är inte lätt. Headhuntern Johan Ekroth ger sina bästa tips för den som vill rekrytera själv.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– De flesta letar i sina egna nätverk men sköter detta ostrukturerat, säger han. Man slänger fram frågan: vet du om en bra projektledare? Leta i stället efter vad du vill ha och ta inte bara det du får. Och för att nå dit behöver du börja med en kompetensanalys.
En kompetensanalys är inte så enkel som man kan tro. Om Anna har slutat, är det realistiskt att tänka att vi ska hitta en ny Anna? Troligen inte, utan då behöver vi fundera över vad vi egentligen behöver för kompetens. Vart är verksamheten på väg, och vad passar in längs den vägen?
Rekrytering liknar försäljning
– När vi har en kravspecifikation så börjar vi leta, och då bör sökningen inte vara så bred, rekommenderar Johan Ekroth.
Han menar att kvalitet slår kvantitet när man börjar sitt sökande. Det finns möjligheter att gå ”bakom kulisserna” på LinkedIn med hjälp av deras verktyg Recruiter Lite. Det är deras budgetvariant av rekryteringsverktyg som passar bäst för små till medelstora företag med låga anställningsbehov.
Sedan är det dags för cv-granskning och en första kontakt med intressanta kandidater.
– Metoden blir väldigt lik försäljning. Bygg upp en kontaktlista, ring, mejla eller skicka linkedInmeddelanden, och försök locka med ditt erbjudande, föreslår Johan Ekroth.
– Här ska man försöka göra sig lika lockande som kandidaten. När du intervjuar och kollar att kandidaten har rätt kompetens, så bör du lägga lika mycket tid på att sälja in företaget som kandidaten lägger på att sälja sig själv, för att du ska kunna fånga den bästa kompetensen.
Fakta
5 steg till egen rekrytering
- Kompetensanalys. Tänk igenom vart ni är på väg och vilka kompetenser som kommer att behövas längs vägen.
- Kravspecifikation. Ta fram en kravspecifikation för varje roll, testa den i ett sökverktyg som till exempel Linkedin Recruiter Lite och ändra parametrarna tills du har ett antal kandidater som passar in.
- Bygg en kontaktlista. Gör ett relevant urval och bygg en lista med namn att kontakta.
- Gör en säljpitch och ta kontakt. Ta kontakt och lägg mycket tid på att sälja in rollen och ditt företag som arbetsgivare.
- Intervju. Boka ett möte och fortsätt att sälja in rollen och ditt företag som arbetsgivare. Passa även på att verifiera att kandidaten besitter den kompetens du är i behov av. Om kandidaten är rätt på direkten, är det bara att gå vidare med nästa steg. Om kandidaten är rätt på längre sikt, berätta det och fortsätt med att bygga relationen.