nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Guide för minskad stress på jobbet

Konsekvenserna av stress syns inte bara i hälsan, stress påverkar även produktivitet och arbetets kvalitet. Två nya böcker på områden ger stöd och vägledning i att hantera stress på arbetet.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Kerstin Olofsson, socionom och filosofie magister med arbets- och organisationspsykologi som huvudämne, har skrivit två böcker som ger vägledning i hur man som chef kan hantera stress på arbetsplatsen; Ta itu med jobbstressen, byggstenar i arbetsmiljöarbetet för chefer och fackliga företrädare samt Vad alla behöver veta för att ta itu med jobbstressen.

JobbstressBoken Ta itu med jobbstressen presenterar hur stress kan hanteras inom det systematiska arbetsmiljöarbetet. Den innehåller även en samtalsmodell för att identifiera arbetsplatsens stresskällor och hur man kan ta itu med dessa. Här finns också steg för steg-modeller för nio arbetsplatsträffar med olika stressteman.

vad-alla-behover-veta-for-att-ta-itu-med-jobbstressenDen andra boken riktar sig mer till den enskilda individen. Tanken är att både ge kunskap om jobbstress men också väcka tankar som ökar motståndskraften mot stress, både i jobbet och privat.

Exemplen i böckerna är hämtade från offentlig sektor, men metoden som författaren beskriver bygger på föreskriften om systematiskt arbetsmiljöarbete och är därför tillämpbar även på andra arbetsplatser där ledning och anställda samverkar.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Två vinnare av Svenska Leanpriset

Det blev två verksamheter som blev vinnaren av Svenska Leanpriset 2018 på en gala på Chalmers i Göteborg på onsdagskvällen. Av de tre finalisterna beslutade juryn efter mycket vånda att priset skulle delas av två likvärdiga vinnare.

Mobiloperatörerna med nöjdast kunder

Både privat- och företagskunder blir allt mer nöjda med sina mobiloperatörer. Men det räcker inte längre med bra tekniska tjänster, utan handlar nu om helt andra saker för att kunderna ska bli belåtna, visar en färsk studie från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som rankat operatörerna med nöjdast kunder.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.