Kerstin Olofsson, socionom och filosofie magister med arbets- och organisationspsykologi som huvudämne, har skrivit två böcker som ger vägledning i hur man som chef kan hantera stress på arbetsplatsen; Ta itu med jobbstressen, byggstenar i arbetsmiljöarbetet för chefer och fackliga företrädare samt Vad alla behöver veta för att ta itu med jobbstressen.
Boken Ta itu med jobbstressen presenterar hur stress kan hanteras inom det systematiska arbetsmiljöarbetet. Den innehåller även en samtalsmodell för att identifiera arbetsplatsens stresskällor och hur man kan ta itu med dessa. Här finns också steg för steg-modeller för nio arbetsplatsträffar med olika stressteman.
Den andra boken riktar sig mer till den enskilda individen. Tanken är att både ge kunskap om jobbstress men också väcka tankar som ökar motståndskraften mot stress, både i jobbet och privat.
Exemplen i böckerna är hämtade från offentlig sektor, men metoden som författaren beskriver bygger på föreskriften om systematiskt arbetsmiljöarbete och är därför tillämpbar även på andra arbetsplatser där ledning och anställda samverkar.