
Den här våren är få saker sig helt lika. På vårt kontor ekar det tomt. Fruktkorgen är avbokad, skrivaren i konstant viloläge. Våra whiteboards ovanligt rena. Alla som kan jobbar hemifrån, både hos oss och hos de kunder vi samarbetar med. På Sonder bokar vi in digitala fikastunder för att i alla fall få se skymten av varandra. För oj, vad vi saknar gänget utan det dagliga småpratet över skrivbord och kaffekoppar. Vi har ju dessutom nya erfarenheter att dela! För ovanligt få av våra kunder har av naturliga skäl möjlighet att fokusera på planerade utvecklingsinitiativ, som brukar vara en stor del av vår konsultvardag. Hos desto fler gäller istället helt nya och oplanerade förutsättningar, ibland ren och skär krishantering.
Att stötta i kris är en helt annan startpunkt för oss som konsulter, men samtidigt inte ett väsensskilt grunduppdrag. Det vi gör handlar fortfarande om att hitta nya vägar i hög komplexitet, stundvis till och med i kaos. Om organisationsutveckling, kommunikation, lärande och förändringsstöd. Egentligen allt det där vi brukar göra – men nu i dubbel racerfart.


