Iso-utmaning fick igång personalen

Certifiering Vad gör man när personalen har tröttnat på processer och gäspar när de hör ordet Iso-certifiering? Lena Britz på Praktikertjänst lyckades få personalen att engagera sig.

Iso-utmaning fick igång personalen

För vårdföretaget Praktikertjänst skulle en Iso 9001-certifiering innebära en fördel i upphandlingarna, då krav på certifiering ofta krävdes. Projektledaren Lena Britz ville få med sig hela personalen i certifieringsarbetet, men det kändes först väldigt motigt, berättar hon på Kvalitetsmagasinet Live.

– Folk hade tröttnat på processer. Men jag tänkte att det måste gå att göra det enkelt och samtidigt få en effekt i organisationen.

Iso-utmaning tände engagemanget

Därför startade Lena Britz Iso-utmaningen. Under åtta temaveckor togs de åtta ledningsprinciperna upp var för sig – och på ett väldigt annorlunda sätt.

– När Iso-veckan började fick alla medarbetare ett sms på måndag morgon där veckans tema presenterades, säger Lena Britz.

Med i sms:et fanns även en länk till ett filmklipp där Praktikertjänsts vd på ett personligt sätt berättade vad veckans princip kunde betyda just för deras företag. Alla medarbetare uppmanades också att svara på en snabb fråga kring veckans tema. Om över 80 procent av medarbetarna svarade så fick de en belöning på fredagen.

– Det blev helt klart en snackis och något som spred sig som ringar på vattnet, säger Lena Britz.

Gjorde grovjobbet parallellt

Lena Britz kunde nöjt höra att medarbetarna pratade om veckans tema på rasterna och uppmuntrade varandra att svara på veckans fråga. Alla veckor utom en nådde de upp till målet på 80 procent svarande. Engagemanget väcktes till liv och det skapades en förståelse i organisationen.

– Vi gjorde naturligtvis det viktiga arbetet också. Parallellt hade vi en grupp som jobbade med dokumenthantering, avvikelserapportering med mera, säger Lena Britz.

Ett och ett halvt år efter starten rodde Praktikertjänst i land sin certifiering.

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste