Kläm på kvaliteten

Norden Pac bjöd in sina viktigaste leverantörer till ett samarbete för att förbättra kvaliteten på sina produkter.
– Vi ville göra våra underleverantörer medvetna om vilka höga kvalitetskrav vi har, berättar Jonas Ewing, kvalitets- och projektchef på Norden Pac.

Norden Pac tillverkar förpackningsmaskiner som fyller tuber med allt från kaviar till tandkräm och läkemedel. De är världsledande och utvecklar konstruktionen, systemen och mjukvaran. Tillverkningen av maskinerna bygger mycket på underleverantörer även om Norden Pac slutmonterar sina maskiner.

Norden Pacs kunder inom exempelvis livsmedelsindustrin och läkemedelsindustrin ställer höga kvalitetskrav. De levererar maskiner validerade enligt de krav som ställs i amerikanska FDA, GMP & GAMP.

För att kunna leva upp till de kraven startade Norden Pac ett samarbete med sina underleverantörer.

– Tanken var att öppna upp ett samarbeta mot underleverantörerna istället för att diskutera vems fel det var om vi upptäckte kvalitetsbrister, säger Jonas Ewing.

Norden Pac har ungefär 200 underleverantörer som delades in i tre grupper. A-leverantörer är strategiska och levererar ofta systemfunktioner. B-leverantörer är också viktiga men dock inte strategiska. C-leverantörer är bara leverantörer.

A- och B-leverantörerna har två gånger bjudits in till utbildningar betalade av Norden Pac som anser att kostnaden för kurserna betalar sig genom förbättrad kvalitet.

– Det handlade mycket om att diskutera ihop oss med leverantörerna och om ganska grundläggande kvalitetsarbete. Hur man praktiskt kan arbeta med exempelvis kontroll, men också lite räkneövningar kring Acceptable Quality Level, AQL-begreppet, förklarar Jonas Ewing.

Sammanlagt deltog ungefär 70 personer från 40 olika leverantörer i de två utbildningsdagarna.

– Vi ville få fram att även om varje enskild leverantörer tycker att de ligger inom gränsen för hur mycket fel det får vara så kan summan bli en katastrof för oss, säger han.

Ett konkret resultat av utbildningarna är att några leverantörer bestämt sig för att använda samma mätsystem för brister som Norden Pac. Jonas Ewing menar att det är viktigt eftersom det ökar förståelsen, och för att montörerna lättare kan kommunicera med varandra. Andra resultat är att leverantörer kommer att använda sig av samma nyckeltal och modeller som Norden Pac.

Leverantörsamverkan har också lett fram till ett systematiskt förbättringsprogram. Programmet innebär att de vid tekniska problem bildar en intern förbättringsgrupp på fyra eller fem personer som systematiskt letar efter felkällan. Visar det sig att källan kommer från någon underleverantör involveras även de i förbättringsprojektet.

– Det arbetet är inspirerat av Sex Sigma och vi har några som är utbildade blackbeltare, berättar Jonas Ewing.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste