Kundnöjdheten sjunker i svenska bankvärlden – här är bankerna i toppen och botten

Kundundersökning Svenskt kvalitetsindex, SKI, senaste undersökning av bankskrået visar att branschens kundnöjdhet dalar bland både företags- och privatkunder. Här är SKI:s rankning av de största svenska bankerna.

Kundnöjdheten sjunker i svenska bankvärlden – här är bankerna i toppen och botten

Efter en starkt prestation i kundnöjdhet under fjolåret har siffrorna nu backat. Branschsnittet sänks från ett index på 96,0 till 67,1 bland privatkunder och från 69,1 till 65,2 för företagskunderna. Bakgrunden kan enligt SKI vara en oroligare omvärld med börsoro, en svag svensk ekonomi och handelsosäkerhet.

– Vi ser tydligt att kundrelationerna satts på prov under året. Passiva råd äventyrar förtroendet. Även i svårbedömda lägen förväntar sig kunderna att banken aktivt visar vägen, säger Johan Parmler, VD för Svenskt Kvalitetsindex i ett pressmeddelande.

Vidare skriver SKI i sin rapport:

”SKI Bank 2025 visar en sektor som behöver återvinna kundernas förtroende. Digitala lösningar är viktiga, men det är personligt engagemang, proaktiv rådgivning och tydlig kommunikation som avgör relationen mellan bank och kund framåt.”

Kundnöjdhet privatkunder 2025 (2024)

1. Sparbankerna 74,6 (75,1)

2. Länsförsäkringar Bank 72,7 (73,3)

3. Övriga banker 70,4 (65,4)

4. Skandia 70,4 (72,5)

5. Ica Banken 69,6 (72,5)

6. Danske Bank 68,0 (69,6)

7. Handelsbanken 67,8 (69,9)

8. Branschen 67,1 (69,0)

9. Nordea 66.6 (68,5)

10. SEB 65,5 (67,5)

11. Swedbank 60,4 (66,8)

Kundnöjdhet företagskunder 2025 (2024)

1. Sparbankerna 72,6 (72,0)

2. Nordea 66,7 (70,4)

3. Handelsbanken 66,4 (70,4)

4. SEB 65,7 (69,7)

5. Länsförsäkringar Bank 65,2 (67,0)

6. Branschen 65,2 (69,1)

7. Danske Bank 64,7 (70,1)

8. Övriga banker 63,3 (68,3)

9. Swedbank 62,0 (65,9)

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste