Kvalitet handlar om förberedelse, inte brandkårsutryckningar

CHEFREDAKTÖRENS KRÖNIKA Jag har stått där. I liftkön som står stilla, på hotellet där rummet inte hunnits städas, på restaurangen där alla bord är upptagna eftersom det är sportlov. Det är då man inser att skillnaden mellan en bra och en frustrerande upplevelse ofta inte handlar om tur eller otur – utan om hur väl någon har planerat för den där toppbelastningen.

Kvalitet handlar om förberedelse, inte brandkårsutryckningar

Därför gillade jag att läsa om hur Kläppen Ski Resort arbetar med sitt kundfokus. De bygger sin verksamhet för de mest intensiva veckorna på året – inte för genomsnittet. De har insett att det är lättare att hålla en jämn, hög kvalitet än att försöka elda på verksamheten i sista sekund när trycket ökar.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Tänk om fler företag och organisationer resonerade så?

Det finns en gammal sanning som fortfarande håller inom kvalitetsarbete: Det är alltid billigare att göra rätt från början än att rätta till felen i efterhand. Ändå ser vi gång på gång hur organisationer fortsätter att vara reaktiva. De skalar upp när problemen redan har uppstått, de springer och släcker bränder istället för att bygga brandsäkra hus från start.

Kläppen och jätten Skistar som också är med i artikeln jobbar annorlunda. De ser på kundflöden som en strategisk fråga. Genom att exempelvis sprida ut hämtningstider för skidutrustning och erbjuda kostnadsfri utkörning till de som bokar tidigt, slipper de överbelastning vid uthyrningen. De anpassar sin personalstyrka proaktivt och skapar system som fungerar året runt – inte bara under högsäsong.


Kräver mod

Så varför gör inte fler så här? En anledning kan vara att det kräver mod att investera i kapacitet som inte alltid används – och som kanske inte är lika förutsägbar som att det är sportlov varje år. Det kan kännas som en onödig kostnad att bygga för topparna när man istället kan ”hantera det när det kommer.” Men vi vet ju hur det brukar gå: panikåtgärder, stressad personal, sjunkande kundnöjdhet och i värsta fall förlorade kunder.

Men tänk inte på det som enbart toppar. Kvalitet handlar alltid om förberedelse, inte brandkårsutryckningar. Det handlar om att bygga en verksamhet som klarar trycket, så att både kunder och medarbetare kan andas ut – även under de mest hektiska perioderna.

Frågan är: Är vi redo att sluta släcka bränder och istället börja bygga för framtiden?

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste