– Det är ett jätteproblem varje gång man ska byta system, och det blir ett ännu större problem när man inte väljer det själv utan att det kommer från leverantörshåll. Detta eftersom företaget inte själv har gjort tankearbetet kring bytet utan snabbt behöver ställa in sig på en förändring – på någon annans bevåg, säger Henrik Smidskog, seniorkonsult på META med fokus på värdeskapande digitalisering och verksamhetsnytta i fastighetsbranschen.
Lista: Frågorna som måste ställas när affärssystem går i graven
Upphandling Vad händer med ditt företag om ett viktigt systemstöd plötsligt upphör? Om det rör sig om exempelvis affärssystemet, eller fastighetssystemet för ett fastighetsbolag, blir konsekvenserna för organisationen stora. Kvalitetsmagasinet har pratat med Henrik Smidskog vid konsultbolaget Meta om hur företag bör agera.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Det allra första man ska göra är att analysera den situation som företaget befinner sig i. Under vilka förutsättningar går det använda det befintliga systemet innan man lyckas hitta en ny lösning, hur lång tid har man på sig att söka reda på en nytt system innan leverantören avvecklar det gamla, och så vidare. Kontrollera uppgifterna i avtalet och ta reda på vad som gäller uppsägningstider, support och underhåll.


