Allt fler svenska företag har tagit steget att börja använda AI, men hur långt har vi egentligen kommit? Enligt Fellowminds nya AI-rapport har 76 procent av de svenska företagen börjat använda AI, vilket är något högre än genomsnittet i Europa. Men det betyder inte att vi ligger i framkant.
Ny rapport: Svenska företag famlar efter AI-strategi
DIGITALISERING AI-användningen ökar i Sverige, men många företag saknar en tydlig strategi och mätbara mål. Det gör att flera svenska organisationer tvekar inför stora investeringar, menar Arvid Josefsson, AI-strateg på Fellowmind.

Foto: Adobe Stock / Fellowmind
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Kvalitetsmagasinet premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
– Sverige sticker ut genom att vara mer praktiska i vår AI-användning. Vi gör små, inkrementella förbättringar snarare än att satsa på stora, transformativa AI-initiativ, säger Arvid Josefsson.
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


