Nya mål för förbättringar på Toyota

Förbättringsarbete Kvalitet istället för kvantitet. Det är den nya inriktningen för Toyotas förbättringsarbete.

Förbättringsarbete har länge varit en av grundstenarna i Toyotas kvalitetsarbete. Nu har man dock ändrat inriktning. Istället för att ha som målsättning att genomföra många förbättringar i antal har man nu valt att fokusera på vilket värde förbättringarna ger företaget.

Antal genomförda förbättringar per år har därmed sjunkit drastiskt. Idag genomförs cirka 400 000 förbättringar per år, vilket kan jämföras med 2 miljoner för tio år sedan.

Enligt Lars Sörqvist, vd på Sandholm Associates, som nyligen besökte Toyota på plats i Japan, har Toyota arbetat mycket med att öka medarbetarnas förståelse för vad som är viktigt för företaget. De har även infört nya mått där man bedömer förbättringsförslagen utifrån deras värde för verksamheten.

Läs mer om Toyotas kvalitetsarbete i tidningen Potential.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste