Rekryteringstrend: Ut med magen, in med tester

Rekrytering Magkänslan är på tillbakagång vid rekryteringar. Strukturerade intervjuer och tester av olika slag har däremot en uppåtgående trend. Det visar en ny Novusundersökning från Ledarna.

Rekryteringstrend: Ut med magen, in med tester
Foto: AdobeStock.

År 2014 angav var tredje chef som svarade på Ledarnas undersökning att de använde magkänslan vid rekryteringar. I den nya undersökningen svarar bara var femte att de gör det.

Bra, tycker Ledarnas rekryteringsexpert Nils Hallén.

– Det är bra och viktigt att utvecklingen går åt detta håll, då strukturerade intervjuer är något som stöds av forskning. Strukturerade intervjuer är mer rättvisa, då alla får samma frågor och samma förutsättningar att lyfta den kompetens som är av betydelse för tjänsten. Magkänslan är ju bara en subjektiv upplevelse för stunden, säger han i ett pressmeddelande.

Användningen av tester har dubblerats de senaste sju åren. I den nya undersökningen svarar 12 procent att de alltid använder tester i samband med rekrytering. Det kan vara personlighetstester eller någon form av logiska tester.

– Fler upptäcker nyttan med tester, samtidigt som priset på tester sjunker vilket gör dem mer överkomliga. Den rådande pandemin har också ställt om rekryteringen till att bli helt digital. Kanske de fysiska intervjuerna i princip uteblir och ersätts av tester och digitala möten även efter corona, säger Nils Hallén.

Många – 46 procent – av cheferna söker information om de arbetssökande via LinkedIn. 39 procent anger att de googlar de sökande. Av cheferna har 59 procent själva ett digitalt CV.

Undersökningen genomfördes av Novus mellan den 15 december 2020 och den 4 januari 2021. 1 621 chefer deltog, svarsfrekvensen var 53 procent.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.