Mer tid för handläggning
AI-modellen har en träffsäkerhet på strax över 90 procent, och allt som den inte klarar av att sortera hanteras av en handläggare. Att bygga och träna upp en AI-modell är kostsamt och tidskrävande, men Helene Thorgren säger att myndigheten också lyckats spara pengar sedan modellen togs i drift.
Om
AI-modellens arbetsuppgifter på Bolagsverket:
- Kategorisering och sortering av inkommande papperspost
- Sortering av inkommande e-post i olika brevlådor
- Sökning av namnförslag till nystartade bolag för kortare handläggningstid
- Stöd för att upptäcka ekonomisk brottslighet genom att exempelvis lära sig upptäcka varningssignaler
– Vi har till exempel inte behövt tillsätta lika mycket extrapersonal för att hantera de över 300 000 årsredovisningar som aktiebolag skickar in på sommaren. Och vi ersättningsrekryterar inte på enheten när någon går i pension, säger Helene Thorgren.
Och personal som tidigare hanterade all inkommande post har nu tid för handläggning.
– De har fått plocka upp nya arbetsuppgifter, säger Helene Thorgren.
Hur har AI-modellen tagits emot av medarbetarna?
– Den togs emot jättebra. Det har funnits en generell oro kring att AI:n ska ta över jobben, men när vi utvecklar AI-modeller är vårt mål bland annat att eliminera monotona arbetsuppgifter. Och den största vinningen är att risken för arbetsskador och sjukskrivningar minskar, säger Helene Thorgren.