Så förbättrade AI-satsning Bolagsverkets arbetsmiljö

Digitalisering För några år sedan hanterades all inkommande post på Bolagsverket manuellt, vilket bland annat ledde till arbetsskador. Men med hjälp av en AI-modell har flera arbetsmiljöproblem kunnat undvikas.

Så förbättrade AI-satsning Bolagsverkets arbetsmiljö
Helene Thorgren är enhetschef för digitalisering och innovation på Bolagsverket. Foto: Anders Thorsell

Varje år får Bolagsverket in hundratusentals handlingar per post. Länge klassificerades all inkommande post manuellt av medarbetare som i timtal utförde monotont arbete och fick ont i leder. Men 2020 ersattes delar av det manuella arbetet av en AI-modell som klassificerar och sorterar post.

– Det har verkligen gjort skillnad. Att för hand behöva lägga in försättsblad mellan dokument slet på handleder och axlar och kändes som en ganska meningslös arbetsuppgift. Med AI-modellen har vi byggt bort ett arbetsmiljöproblem, säger Helene Thorgren, enhetschef för digitalisering och innovation på Bolagsverket.

Mer tid för handläggning

AI-modellen har en träffsäkerhet på strax över 90 procent, och allt som den inte klarar av att sortera hanteras av en handläggare. Att bygga och träna upp en AI-modell är kostsamt och tidskrävande, men Helene Thorgren säger att myndigheten också lyckats spara pengar sedan modellen togs i drift.

Om

AI-modellens arbetsuppgifter på Bolagsverket:

  • Kategorisering och sortering av inkommande papperspost
  • Sortering av inkommande e-post i olika brevlådor
  • Sökning av namnförslag till nystartade bolag för kortare handläggningstid
  • Stöd för att upptäcka ekonomisk brottslighet genom att exempelvis lära sig upptäcka varningssignaler 

– Vi har till exempel inte behövt tillsätta lika mycket extrapersonal för att hantera de över 300 000 årsredovisningar som aktiebolag skickar in på sommaren. Och vi ersättningsrekryterar inte på enheten när någon går i pension, säger Helene Thorgren.

Och personal som tidigare hanterade all inkommande post har nu tid för handläggning.

– De har fått plocka upp nya arbetsuppgifter, säger Helene Thorgren.

Hur har AI-modellen tagits emot av medarbetarna?

– Den togs emot jättebra. Det har funnits en generell oro kring att AI:n ska ta över jobben, men när vi utvecklar AI-modeller är vårt mål bland annat att eliminera monotona arbetsuppgifter. Och den största vinningen är att risken för arbetsskador och sjukskrivningar minskar, säger Helene Thorgren.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.