Dataspel är sett till marknadsvärde en av de största sektorerna inom underhållningsbranschen. Många spel kräver stora investeringar och produktutvecklingen pågår i flera år.
Så kan dataspelets försäljning förutspås
Innovation
Flipp eller flopp? Att lansera en ny produkt är alltid ett vågspel, speciellt inom den konkurrensutsatta dataspelsindustrin. Nu har forskare vid bland annat Högskolan i Skövde tagit fram en modell som dataspelsföretag kan använda för att bland annat mer noggrant kunna förutspå konkurrenters kommande försäljning.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Att kunna förutspå ett spels försäljning är därför värdefull information för att kunna avgöra vilka resurser som kan avsättas både under utvecklingstiden och efter lanseringen.
Med tanke på att dataspelsbranschen blir allt mer konkurrensutsatt är det också viktigt för företag att få en insikt om konkurrenternas agerande och deras produktlanseringar. Många av dessa förutsägelser baseras i dag på data från egen försäljning och spelens produktegenskaper.
Bättre förutsägelser
Men genom att väga in mer tillgängliga data från google-sökningar och annat onlinebeteende har forskare vid Högskolan i Skövde, University of Virginia och Lancaster University skapat en matematisk modell som förbättrar noggrannheten i förutsägelserna med 18 procent. Det är värdefull information när dataspelsföretagen ska samordna sina marknadsföringsaktiviteter, rekrytera nya och behålla befintliga spelare.
– Onlinebuzzen kring ett spel innan det släpps har visat sig vara en mycket bra indikator på dess kommande försäljning, både under lanseringen och under dess totala livstid. Vi utvecklar matematiska modeller som gör det möjligt för oss att översätta tillgänglig information om hur konsumenter söker efter datorspel till försäljningsprognoser, kommenterar Nikolaos Kourentzes, professor i informationsteknologi vid Högskolan i Skövde.
Ger ovärderliga insikter
Modellen kan därmed ge ovärderliga insikter i den potentiella framgången för konkurrenternas produkter och hur dessa positioneras mot de egna. Det gör det möjligt att optimera företagets planer och bättre utnyttja tillgängliga resurser, menar Nikolaos Kourentzes.
– Vanligtvis är detta en mycket resurskrävande uppgift med begränsad framgång. Vårt tillvägagångssätt erbjuder ett nytt sätt att få tag i information som tidigare inte varit tillgänglig för mindre spelstudios, säger han.