Så kan du öka engagemanget

Ledarskap Se till att medarbetarna får använda sina styrkor och ha täta dialoger. Det menar Thomas Dimming, som delade med sig av sina insikter på KM Live.

Så kan du öka engagemanget

Med många medarbetare som vill någonting nytt sitter organisationen på en skatt, konstaterar konsulten Thomas Dimming på Humagic Group, som var en av talarna på Kvalitetsmagasinets välbesökta konferens KM Live den 10 april.

Att skapa ett engagerat tillstånd som driver förändring är inte helt lätt. Vissa organisationer lyckas, andra inte, och Thomas Dimming samlar forskningsresultat för att bidra med insikter som förbättrar möjligheterna.

– Olika faktorer kan väcka eller släcka engagemanget. Engagemang är ett känslotillstånd, inte en personlighetstyp. Det kan komma och gå, och det är en färskvara, men det går att påverka.

Enligt Thomas Dimming finns det två sätt att agera engagerat inom en organisation. Det ena går ut på att hålla sig till planen, det andra om att avvika från planen; taktisk respektive utvecklande kompetens.

– Att åstadkomma detta första kan vara utmanande nog, men dagens omvärldsförändringar sätter också press på organisationer att göra nytt. Högpresterande team har en balans mellan taktisk och utvecklande kompetens.

Engagemang ger nöjda kunder

Den största potentialen till ökat engagemang finns enligt Thomas Dimming i den stora majoritet medarbetare som inte är de allra mest engagerade men heller inte aktivt oengagerade.

Om fler blir engagerade blir de också bland annat ansvarstagande, problemlösande och uthålliga, vilket leder till bättre lönsamhet, försäljning, produktivitet, kundnöjdhet och tillväxttakt.

– Det finns ett gap mellan vad chefer gör för att skapa engagemang och det som enligt forskningen skapar engagemang. Bland annat finns ett fokus på lön, men det är inte så lätt att köpa engagemang. Det måste till stora lönehöjningar för att skapa motivation och motivationseffekten håller bra kort tid.

Läs även: Känner du engagemang för ditt arbete?

Mer fruktbart kan vara att reflektera över vilken anledning medarbetarna har att gå till jobbet.

– Det är viktigt att så många som möjligt inom organisationen har positiva drivkrafter, mer ”jag vill” än ”jag måste. Helt avgörande för att känna engagemang är att få göra det man gillar och är bra på. Att det känns viktigt driver också engagemang”, säger Thomas Dimming.

– Ha täta dialoger om detta. Den som inte känner att hon får använda sina styrkor är inte engagerad i jobbet.

Låt människor komma till sin rätt

För ledningen i en organisation är det möjligt att påverka hur personer mår.

– Ledningen kan bidra till att öka det psykologiska kapitalet i organisationen. Väldigt många människor kommer inte till sin rätt, säger Thomas Dimming.

Han pekar på fyra påverkningsbara tillstånd som ökar prestationen.

– Allra viktigast är känslan av hopp, som till exempel kan komma från att det finns en plan för hur organisationen ska möta utmaningar. Därefter kommer självförtroende, vilket uppmuntrar medarbetare att anta utmaningar. Att skapa motståndskraft och erbjuda optimism fungerar också.

Varje organisation behöver själv landa i exakt hur detta ska göras.

– Men ett mycket konkret råd är att lyfta fram positiva exempel, säger Thomas Dimming.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste