De allra flesta organisationer som Theodor Sverkén Sjögren har varit i kontakt med förstår poängen med konstruktiv och kontinuerlig feedback. Ändå är det långt ifrån alla arbetsplatser i Sverige idag som praktiserar detta. En vanlig förklaring till varför feedback-processerna brister är att tiden inte räcker till, men enligt Sverkén Sjögren är detta bara halva sanningen.
Säkra medarbetarengagemanget genom tydligare feedback
Ledarskap I en tid då kundernas krav blir alltmer komplexa blir också rätt typ av feedback inom organisationen viktigare. Organisationsutvecklaren Theodor Sverkén Sjögren vet vad du bör fokusera på.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Att ge feedback är nära relaterat till att visa sina känslor och bli personlig. Inom många verksamheter saknas förutsättningarna för de mjukare faktorerna som att kunna ha trevligt i arbetslaget. Det kan låta märkligt, men den typen av trygghet krävs bland annat för att kunna ge och ta kritik, säger han.
Vad är då de största vinsterna med en utpräglad feedbackkultur? Utöver ett mer öppet klimat är en uppenbar fördel att arbetsprocesserna – och målbilderna – blir mer tydliga, förklarar Theodor Sverkén Sjögren.
– Med målbilden menar jag hela målkedjan. Individens mål, gruppens mål, och organisations helhetsmål och vision. De bitarna måste hänga ihop. Som medarbetare måste jag förstå hur jag bidrar till helheten – och om målkedjan och förväntansbilden är tydligt utmejslad blir det lättare att följa upp och ge feedback, säger han, och tillägger:
– Den vanligaste återkopplingen är dock i stil med: ”Ja men det var väl bra jobbat!”. Jaha, men varför var det bra? Går det att förfina ytterligare och vad kan man undvika framöver? En härlig kommentar kan man ha glömt två dagar senare, det skapar inte ständig förbättring.
Ytterligare en viktig fördel är ett säkrat medarbetarengagemang. En robust feedbackkultur föder nämligen psykologisk trygghet, menar Theodor Sverkén Sjögren.
– Att känna att man inte riskerar att bli av med jobbet bara för att ens chef, eller en själv för den delen, lyfter konstruktiv kritik, det är jätteviktigt. Men det här kräver övning, förklarar han.
Theodor Sverkén Sjögren arbetar med ledare i olika sammanhang, i sin roll som organisationsutvecklare på Brilliant Future. Han ger ofta ledare i hemläxa att ge såväl beröm som konstruktiv kritik.
– En del har lätt för att ge positiv förstärkning men tycker att det är mycket svårare att lyfta fram fel. Detta leder till att medarbetarna inte vet om vilka förbättringsområden de har. Vissa medarbetare upplever dessutom att de inte behöver någon feedback alls, säger han och fortsätter:
– Vår data från medarbetarundersökningar visar att de organisationer som har en stark feedbackkultur också har mer engagerade medarbetare. Och engagerade medarbetare i sin tur vet vi är en stark faktor som bidrar till organisationens hållbara framgång.
Många gånger är det mer erfarna och etablerare medarbetare som upplever att feedback är överflödigt – de tycker själva att de redan har koll på läget.
– ”Tala bara om för mig om jag har gjort fel” säger många seniora medarbetare. Men i många organisationer finns den största potentialen i de mer seniora medarbetarna och att utveckla dem ytterligare. Att förflytta dem från bra till utmärkt, vilket i sin tur driver organisationen framåt.