Ny omdömesskala ska främja excellens inom högre utbildning

SKOLA Svensk högre utbildning kan bli bättre om UKÄ ändrar sättet på vilket lärosätena granskas. Det visar en ny rapport.

Ny omdömesskala ska främja excellens inom högre utbildning
UKÄ presenterar flera förbättringsförslag i rapporten till regeringen. Foto: Adobe Stock

2023 beslutade regeringen att UKÄ skulle utreda hur det nationella kvalitetssäkringssystemet kan utvecklas för att främja excellens inom svnesk högre utbildning. I en ny rapport föreslår myndigheten flera förbättringsåtgärder, bland annat att:

  • Införa en omdömesskala där framgångsrika utvecklingsåtgärder kan lyftas fram.
  • Utföra regelbundna studentundersökningar.

UKÄ vill att den nuvarande omdömesskalan för lärosätesgranskningar ändras från den tregradiga skalan ”Godkänt kvaltietssäkringsarbete”, ”Godkänt kvalitetssäkringsarbete med förbehåll” och ”Ifrågasatt kvaltietssäkringsarbete” till:

– Godkänt kvalitetssäkringsarbete

– Kodkänt kvalitetssäkringsarbete med särskilt omnämnande

– Bristfälligt kvalitetssäkringarbete

– Skillnaderna mellan godkänt och godkänt med förbehåll är relativt små, samtidigt som vi förväntar oss att lärosätena kan ta ett än större ansvar nu när kvalitetssystem är på plats. Därför tycker vi att det finns utrymme för att kunna lyfta fram lärosäten som visar exempel på särskilt framgångsrika utvecklingsåtgärder, säger projektledaren Ulrika Thafvelin i ett pressmeddelande.

”Minskar administrativ börda”

I UKÄ:s uppdrag ingick att förslaget inte skulle medföra ökad administrativ börda för universitet och högskolor. Myndigheten menar att en ändrad omdömesskala bör minska den administrativa bördan samtidigt som det bidrar till ökad kvalitet.

Fakta

Vad betyder det att främja excellens?

UKÄ:s tolkning av att främja excellens inom ramen för det
nationella kvalitetssäkringssystemet är att stimulera en
förflyttning och utveckling av universitets och högskolors
verksamhet mot bättre resultat. Det är en ambitionshöjning i
verksamheten som leder mot ökad kvalitet i all högre utbildning.

– Att främja excellens innebär att stimulera förflyttningen av verksamheten mot bättre resultat. Det innebär inte att excellens bedöms i konkurrens mellan lärosäten, utan i relation till lärosätenas egen verksamhet och utvecklingsbehov, säger Ulrika Thafvelin.

Samma sak när det gäller studentundersökningar. UKÄ planerar att genomföra dem för att ge underlag till granskningar och analyser, samt att stärka studentperspektivet i egna granskningar. Förhoppningen är att lärosätena också ska använda undersökningarna till att utveckla sina egna kvalitetssäkringsarbeten.

Läs rapporten här.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.