Johan Högberg, som är nybliven doktor i psykologi vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, och numera anställd som analytiker vid Konsumentverket, har i sin avhandling studerat hur så kallad gamification – spelifiering på svenska – kan användas i marknadsföringssyfte.
Spelupplevelser som ger nöjda kunder
Digitalisering
Tjänster som använder element från spelvärlden används i dag av många företag för att till exempel driva försäljning och öka kundnöjdheten. Men för att så kallad spelifiering ska bli ett kraftfullt verktyg för att åstadkomma beteendeförändringar krävs att tjänsten noga anpassas till situationen och målgruppen, framhåller Johan Högberg i en färsk avhandling.

Spelifiering kan skapa beteendeförändringar.
Foto: Stock Adobe.
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Kvalitetsmagasinet premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.

Foto: Linn Malmén.
Med spelifiering menas alla typer av tjänster som med hjälp av element från spelvärlden åstadkommer ett förändrat beteende av något slag – allt från ökad försäljning till mer fysisk aktivitet.
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


