Uppåt för polisen i myndighetsranking

Myndighetsranking Sveriges företagare har fått större förtroende för polisen, enligt organisationen Företagarnas egen myndighetsranking. Två andra myndigheter ligger dock stabilt i topp, med högst förtroende.

Uppåt för polisen i myndighetsranking

Polismyndigheten är ensam om att höja sitt förtroende bland landets företagare. Polisen får betydligt högre betyg vad gäller service och bemötande än förra året. Det visar Företagarnas myndighetsranking 2019.

Bolagsverket får liksom föregående år högst betyg, med Skatteverket som tvåa. Både Bolagsverket och Skatteverket arbetar målmedvetet för att underlätta företagens kontakter med deras verksamheter, inte minst digitalt.

Elva myndigheter rankas

Efter de två i toppen följer Polisen, Lantmäteriet, kommunen och Transportstyrelsen. Alla dessa får mer än tre poäng på en femgradig skala.

Totalt omfattar rapporten elva myndigheter: Skatteverket, Migrationsverket, Bolagsverket, Polisen, Transportstyrelsen, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Lantmäteriet, Statistiska Centralbyrån (SCB), Arbetsmiljöverket samt den svarandes kommun.

Lägre betyg än tre har alltså Arbetsmiljöverket, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och Migrationsverket. Försäkringskassan har sina sämsta resultat sedan starten av dessa mätningar.

Läs även: Här är myndigheterna med högst kvalitet

Utmaningar för Försäkringskassan

− Försäkringskassan har en resa att göra för att öka sitt förtroende och sin service mot företagare. Det kommer samtidigt krävas att politikerna ger dem rätt förutsättningar, och att socialförsäkringssystemet bättre anpassas efter företagare, säger Företagarnas Helena Fond i en kommentar.

Relativt få företagare har kontakt med Migrationsverket. Problem kan dock dyka upp i samband med anställning av arbetskraftsinvandrare.

Enkäten skickades ut i april 2019 till drygt 3 000 deltagare i Företagarnas panel. Av dessa svarade 30 procent.

Sedan 2004 har Företagarna gjort återkommande mätningar av hur småföretagen upplever bemötandet och servicenivån hos olika myndigheter. Syftet är att hjälpa myndigheter att förbättra sin service. Om myndighetskontakterna förenklas och effektiviseras kan företagarna i stället använda tiden till att utveckla sina verksamheter, menar Företagarna.

Läs även: Brister i myndigheterna e-tjänster till företagen

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Kvalitetsmagasinet sparar mina uppgifter
Läs mer om vår integritetspolicy här
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.