Certifieringen vilar på sex grundkrav (se faktaruta uppe till höger). Programmen skräddarsys sedan för varje uppdragsgivare och mynnar ut i ett kvalitetsbevis som ska göra det lätt att minnas och bibehålla servicenivån.
– Vi vill hjälpa organisationer att ge sina kunder en positiv chock och vi vänder oss till företag som vill konkurrera med kundupplevelsen snarare än med enbart pris och produkt, säger Jesper Low som är en av grundarna till Ett Kundvänligare Sverige.
För HKC Hotels är det här också ett sätt att vara en arbetsgivare som satsar på sina medarbetare.
– Att vara en utvecklande och motiverande arbetsplats för alla som vill arbeta med service och gästupplevelser är väldigt viktigt för oss, säger Therese Hammar.
Fakta
Sex grundkrav
Bemöta alla gäster och kunder vänligt och professionelltÅterkoppla till kunden inom max 24 timmarTillhandahålla minst tre kontaktkanalerAlla som jobbar med kunder ska utbildas i bemötande och klagomålshanteringGenomföra regelbunden kundnöjdhetsmätning som strävar mot förbättringSe till att kundfokus är dokumenterat i styrdokument som visas alla anställda
publicerad 13 februari 2017