Varje år rekryterar kommun sommarpersonal till vård- och omsorgsenheterna, och det är omkring 500 tjänster som ska tillsättas på bara ett par månader. Det är också kritiska yrkesuppdrag som innehåller ansvar för kunder och brukare.
AI-assistent höjde kvaliteten på rekryteringsprocess i Halmstad kommun
AI
En ny AI-assistent har underlättat rekryteringen i Halmstad kommun. Tidsbesparingen har varit över förväntan – och metoden en win-win eftersom jobbkandidaterna också uttrycker stor uppskattning.
– Det blir en mer likvärdig rekrytering, säger Johanna Lindgren Karlsson, rekryterare på Halmstad kommun.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Det är en jätterekrytering som tog väldigt mycket tid från den övriga verksamheten, säger Johanna Lindgren Karlsson.
HR-funktionen sökte medel från kommunens digitaliseringsfond, och blev beviljade. Den AI-assistent som sedan upphandlades i början på året tog över ett tidskrävande och ganska ostimulerande arbetsmoment.
I dagsläget har 1300 ansökningar gällande sommarbemanning skickats in till Halmstad kommun. Alla dessa ansökningar ska gås igenom och besvaras – oavsett om de går vidare eller ej. Rekryterarna har tidigare gått igenom varje ansökning manuellt för att se om kvalifikationerna finns där. Nästa steg har varit en kort telefonintervju, och det steget har nu rationaliserats bort.
– Varje samtal tog cirka 15 minuter, och proceduren tog tid från verksamheten även om den arbetssökande inte svarade. Nu har detta steg ersatts med en digital intervju med AI:n, och det har fungerat oerhört bra, säger hon.
Men den nya rekryteringsprocessen sparar inte bara tid, den ger också en större träffsäkerhet på de som går vidare till en fysisk intervju förklarar Johanna Lindgren Karlsson.
– Cirka tio procent fler av de som kommer på intervju nu går vidare i processen jämfört med förra året. Vi får inte så mycket mer information från den digitala intervjun, och är det något som är oklart ringer vi såklart upp personen i fråga, säger hon.
Förra året var det 31 procent som fick nej efter den fysiska intervjun. Nu är motsvarande siffra 21 procent, och Johanna Lindgren Karlsson tror att den siffran kommer att krympa fortsatt.
Hade ni några farhågor inför den här förändringen?
– Vi var lite rädda för att de av våra sökande som är lite äldre skulle tycka illa om den digitala intervjun, men så har det inte blivit. Generellt har vi fått väldigt bra omdömen från de som söker jobb.
Vad säger de?
– De är positiva till att det är en likvärdig intervju, med precis samma frågor och samma bedömning av alla sökande. Många säger också att de blir mindre nervösa och känner sig mindre stressade när de får skriva sina svar istället för att ta det över telefon.
Vill ni bredda användningen av den här tjänsten?
– Själva verktyget kommer vi absolut behålla, men vi vet inte hur användning kommer förändras i nuläget. Det här är ett pilotprojekt men vi ser ju endast fördelar med det. Tidseffektivitet, mer pricksäkert och mer trygga och nöjda kandidater.