Liksom många andra stora företag har Samhall en utmaning i att nå ut till sina anställda. Merparten av de 23 000 medarbetarna saknar dessutom jobbdator eller jobbar ute hos kunder. För att stärka kontakten och utbytet med medarbetarna har de därför lanserat en medarbetarapp som möjliggör en ny typ av dialog mellan arbetsgivare och medarbetare.
– Dialogen mellan företaget och medarbetarna måste ha låga trösklar, säger Mats Eliasson, marknadsdirektör på Samhall.
Medarbetarappen innehåller mycket mer än bara företagsinformation. Här samlas viktiga nyheter, artiklar och reportage tillsammans med podradio, tävlingar och spel, samt en möjlighet att söka lediga jobb både internt på Samhall och via Arbetsförmedlingens platsbank. Appen har också en mentometerknapp där medarbetare får möjlighet att rösta i olika frågor.
Ansvarig för produktionen av appen som finns att ladda ner till alla typer av smarta telefoner, har contentbyrån Spoon varit.